Gå til hovedindhold

Gå dig sund og glad

Fysisk aktivitet giver mental energi, så rejs dig op og kom i gang med at gå. Her får du fem tips til en sund gåtur.

Gå en tur og bliv sund

Nogen tror at motion gør én træt, men sådan er det slet ikke. Tværtimod, for fysisk aktivitet giver mental energi. De arbejdende muskler sender hormonlignende stoffer ud i blodet og videre op til hjernen, hvilket gør os glade og tilfredse.

En rask gåtur er faktisk den allerbedste måde at holde musklerne i gang i dagligdagen.  Næsten alle kan finde plads til en gåtur, hvad enten de smutter en tur rundt i nabolaget eller vælger en park, strand eller skov.

Det er farligt at sidde for meget

Ifølge forskerne bør vi ikke sidde ned mere end tre timer om dagen, og over seks timer om dagen på rumpetten er direkte sundhedsskadeligt, konkluderer en opgørelse fra American Cancer Society af 123.000 mænd og kvinders siddevaner.

Således løber en kvinde, som sidder ned seks timer om dagen, 40 procent højere risiko for at dø tidligere, end den kvinde der kun sidder ned i tre timer. Ud over arbejdssituationer omfatter stillesiddende timer blandt andet tv, surfen på internettet og læsning.

Selvfølgelig er det svært for mange ikke at sidde mere, især hvis man har et arbejde, der kræver, at man er bænket til skrivebordet. Så brug tommelfingerreglen om, at du rejser dig op mindst én gang i timen og strækker kroppen igennem, tager et par knæbøjninger eller går op og ned ad trappen. Det er nok til at aktivere de mekanismer i blodkarrene, som fjerner farligt fedt.

I dag ved vi, at motionsmangel er noget af det skadeligste for helbredet, endda farligere end overvægt. Fra kolesteroltal over blodtryk og sukkersyge til humør er bevægelse noget af det bedste, du kan gøre for din krop.

Så rejs dig og kom i gang med at gå. Helst udenfor, så du samtidig får en masse lys.

Undgå begynderfejlene

- Det er nemt at komme til at begå nogle klassiske fejl, når man går af sted i raskt tempo. Dem kan du undgå med de følgende tips:

- Ret dig op, løft hovedet, ret ryggen, træk skuldrene tilbage, skyd brystkassen frem og se lige frem. Du skal ikke overføre den dårlige kropsholdning fra skrivebordet til din gang.

- Når du går hurtigt, så tag hellere flere skridt af normal længde end at forlænge skridtlængden for meget. Ellers kan du overbelaste fødder og ben, især hvis du ikke er i så god træning. Forestil dig, at du ruller hen over jorden fra skridt til skridt, i stedet for konstant at banke hælene i jorden, når du sætter farten op.

- Sving armene frem og tilbage, ikke fra side til side. Så forbrænder du også flere kalorier, fordi skuldermusklerne kommer på arbejde.

- Gør maven flad ved at spænde mavemusklerne og skyde hoften fremad. Ellers er man ubevidst tilbøjelig til at svaje i lænden.

- Armene må gerne svinge med op til brystniveau, således at du netop fornemmer dem, når du ser lige frem. Hold albuen fast bøjet i 90 grader i stedet for at daske med armene.

 

Læs mere om