Gå til hovedindhold

Gravide må gerne træne

Se hvilke træningsformer du skal vælge som gravid

Må man egentlig træne, når man er gravid? Det spørgsmål hører jeg rigtig ofte. Ja, det kan du tro, du må – og skal. En graviditet er ikke en sygdom, men bare en tilstand, så der er al mulig grund til at holde kroppen på toppen.

Gør kroppen klar

At gennemgå en graviditet er en større fysisk præstation af din krop, og ligesom med andre fysiske præstationer skal du holde kroppen klar til det – og det gør du ved at træne. Ikke træning som om du ikke var gravid, men træning med tanke på, hvad din krop har brug for nu, og hvordan den har det.

Fin fødselsvægt

Engang frarådede man træning for gravide kvinder med henvisning til, at man ofte så, at kvinder, der havde trænet under deres graviditet, fødte børn med en lavere fødselsvægt end kvinder, der ikke havde trænet. Først for et par år siden var der nogle, der tog initiativ til at undersøge, hvorfor børnene havde en lavere fødselsvægt. De fandt overraskende nok (for dem) ud af, at børnenes vægt var lavere, fordi de havde en lavere mængde fedt på kroppen. Til gengæld var deres muskelmasse den samme eller højere end hos andre babyer.

Lyt til din krop

Der er ingen grund til ikke at holde kroppen i form under graviditeten. Bare sørg for, at du lytter til din krop og respekterer de signaler, den kommer med. Smertesignaler og ømhed skal ikke bare overhøres og trænes væk, som man kan have tendens til, når man ikke er gravid.

Gode træningsformer

EFFEKT, pilates, yoga, styrketræning, svømning og vandgymnastik er træningsformer, du kan dyrke, helt frem til du skal føde, hvis øvelserne tilpasses din krops udvikling.

 

Birgitte Nymann

Birgitte Nymann er uddannet i idræt og har arbejdet med formidling af kost, træning og livsstil siden 1993. Hun har skrevet om motion og velvære i Ude og Hjemme siden 2011 og er desuden foredragsholder og forfatter til en række bøger.