Gå til hovedindhold

Hemmeligheden, der gør, at nogle mennesker aldrig springer træningen over

Hvorfor lykkes det nogle mennesker at komme afsted til træning, lige meget hvor dårligt vejret er? Det er let at begynde på at træne, men svært at blive ved. Egentligt behøver det ikke at være så svært – bare følg professorens gode råd.

Burde du tage til træning? Men er der noget i dig, der siger nej... Det er lidt dårligt vejr, du burde gøre rent, og har du ikke lidt ondt i halsen? Og så bliver det heller ikke til noget denne gang.

Du er ikke den eneste. Forskningen viser, at cirka halvdelen af dem, der begynder at træne, springer fra i løbet af et halvt år, og det hele er på grund af en stor misforståelse. Det skriver det svenske sundhedssite MåBra.

– Fra medier og træningsfrelste kan man få den opfattelse, at træning er skønt og sjovt. Det er nemt at komme til at tro, at man skal grine hele vejen til træning, under træningen og bagefter, siger Nicolas Jacquemot, som har skrevet om træningsmotivation i bogen ‘Självledarskap  – konsten att hitta rätt i livet och på jobbet’. 

At træne er som at børste tænder

Hele hemmeligheden består i at acceptere, at det ikke altid er sjovt at træne – og i at træne for sin egen skyld og ikke, fordi nogle andre synes, man bør gøre det. Med andre ord at ændre det til en god hverdagsvane. Noget, man automatisk gør som så meget andet her i livet.

– Lige som man står op hver morgen, spiser morgenmad, børster tænder og går på arbejde – uanset om man har lyst eller ikke, siger Nicolas Jacquemot.

Det kaldes ifølge Magnus Lindwall, professor i psykologi med speciale i sundhedspsykologi, at integrere træningen i sit værdisystem:

– Lige som med alt muligt andet, som man helt naturligt synes, er betydningsfuldt. Når man er kommet så langt, er det en meget stabil drivkraft, siger han i bogen.

– Man gør ting af egen fri vilje, fordi det føles vigtigt, også selv om man ikke får belønningen med det samme, og fordi det er en del af den, man er.

Sats på en sjov afslutning på træningen

Det betyder ikke, at du kan vælge en hvilken som helst form for træning. Hvis du vil holde motivationen oppe, bør det være noget, du virkelig kan lide. Det bedste er, hvis du føler, det er noget, du kan overkomme, at du føler dig fri til at vælge, hvornår og hvordan du vil træne, og at du føler fællesskab med andre, når du træner. 

– Så er det lettere at få det indarbejdet som en vane. Forskningen viser også, at en god oplevelse i slutningen af træningen er vigtigere end i begyndelsen eller midten af træningen. Så giv dig i kast med aktiviteter med en dejlig, sjov eller skøn afslutning. Så er sandsynligheden for, at du vender tilbage til aktiviteten, større, siger Magnus Lindwall.

Læs mere om