Gå til hovedindhold

Hvis du bare hader at træne

Her får du tips til at komme i gang med træning - og en forklaring på, hvorfor du tror, at du hader det.

Hader du at træne? Ønsker du, at der fandtes en pille, der kunne få dig i god form, mens du ligger på sofaen? Eller kan du bare ikke lide at svede? 

Der er masser, der har det sådan, og hvis de går i gang med at træne, skal de tvinge sig af sted hver gang. Hvorfor er der nogle, der bare ikke kan lide at træne, mens andre lystigt kaster sig ud i fysiske udfoldelser? Træningsekspert Birgitte Nymann tror, at alle mennesker kan lide at bevæge sig, for ellers ville vi jo sidde i kørestol i stedet for at gå rundt. Tænk også, hvor hæmmet du føler dig, når du har ondt et sted og ikke kan bevæge dig, som du plejer. 

Det handler om typer

Det handler faktisk ikke om, at nogle mennesker bare ikke kan lide at bevæge sig. Det er mere måden, bevægelsen foregår på, som kan være værd at kigge på, hvis du hører til dem, der ”hader” at træne. 

De forkerte bevægelsesformer til den forkerte person harmonerer selvfølgelig ikke. Det er ikke alle typer træning, der passer til alle. Hvis du ikke føler, at du er god til at følge zumba-trinene, er det selvfølgelig ikke en lige så god oplevelse, som hvis du elsker at danse. 

Hvis du flere gange begynder på løbetræning, og du bare ikke er skabt til at løbe, føles det ikke godt. Så kan du nemt drage den konklusion, at det er træning, du ikke kan lide, selv om det faktisk er løb, du ikke bryder dig om. 

Prøv dig frem

- Jeg anbefaler altid ”trænings-hadere” at prøve en masse forskellige måder at træne på. Vær kreativ og tænk ud af de normale rammer, siger jeg til dem. Kunne det være din træning, at du hjælper din nabo med at grave have eller bære brænde ind? Kunne det være, at holdsport var noget for dig? Kunne det være, at vandreture med en naturvejleder er nogst for dig? 

Fem tips: Kom godt i gang med træning

1. Vælg en eller flere træningsformer, du kan lide. Ved du ikke, hvad du kan lide, så prøv forskellige træningsformer, inden du vælger. 

2. Vær realistisk med antal træningsgange pr. uge. Sæt et mål, du kan nå hver uge. Laver du mere, er det bare et plus. Det er vigtigt, at du kan holde dine aftaler med dig selv.

3. Vælg at træne på det tidspunkt på dagen, hvor der er mindst sandsynlighed for, at det bliver aflyst. Er du ofte sent færdig med dit arbejde, kan det være en ide at træne, inden du går på arbejde.

4. Hav en plan for, hvad du gør de dage, hvor du skal træne, men ikke gider. Skriv den ned.

5. Få god vejledning. Om du træner alene eller sammen med andre, er investering i viden om, hvordan du kommer bedst i gang, et must. Afhængigt af din økonomi kan du vælge at søge viden på nettet eller i bøger, gå på et kursus eller hyre en personlig træner. 

 

Læs mere om