Gå til hovedindhold

Kom i form på stranden - 4 nemme øvelser

Den skønneste og bedste sommertræning får du, hvis du træner på stranden. Kom i form på stranden med fire nemme øvelser – lige til at tage med på stranden.

Den skønneste og bedste sommertræning får du, hvis du træner på stranden. Kom i form på stranden med fire nemme øvelser – lige til at tage med på stranden.

Træning i sand er effektivt, udfordrende og forbedrer din balance, koordination, kondition, styrke og smidighed.

Gør et kup på træningstøj - der er gode rabatter at hente på sommerudsalget HER >>

Sådan kommer du i form på stranden

At træne i sand gør dig mere stærk og sikker i alle dagligdagens bevægelser uanset alder.

Sådan gør du:
• Vælg gerne blødt sand, da det er et dejligt tykt underlag.
• Spænd i maven, og træn den gode holdning.
• Træn alle øvelser i ét langt dymanisk flow.
• Gentag yderligere 2-3 omgange for ekstra effekt.
• Husk behageligt træningstøj - en tætsiddende top og et par stramme tights er rarest at have på til øvelserne.

Læs også: Kom i form med få minutters træning om ugen

1. Fald-ud-til-siden i sandet
Træner: Lårenes inder -og yderside.
Sådan gør du: Bøj benene, og sid ned, stræk det ene ben til siden, og tryk aktivt sandet væk. Stræk armene frem for at holde balancen. Stræk benene, og kom op igen, samtidig med at du skubber sandet ind med foden. Gentag 10- 15 gange til hver side.

HUSK
Har du problemer med knæene, så vær opmærksom på ikke at gå længere ned, end dine knæ tillader. Øvelsen skal ikke gøre ondt.

2. Skub og træk på maven
Træner: Mave, bryst, ryg, arme.
Sådan gør du: Stil dig på alle fire, og bøj lidt i armene. Stræk den ene arm og skub sandet væk fra kroppen. Tag fat om sandbunken igen, og træk den tilbage mod kroppen. Skift arm. Gentag 6-10 gange med hver arm.

HUSK
Øvelsen her er en variation af planken, og her er det vigtigt, at du ikke hænger i lænden, og at du undgår at svaje i ryggen.

3. Krabben i sandet
Træner: Bagdel, ryg, bagside af låret, skuldre.
Sådan gør du: Rejs dig op, og vend rundt i en krabbe-position med numsen over sandet og vægten på hænder og fødder. Balderne er spændte og skuldrene stabile. Stræk det ene ben, og skub sandet væk med foden. Træk hælen tilbage mod bagdelen igen, og træk sandet med. Skift til det andet ben. Gentag 6-10 gange med hvert ben.

HUSK
Har du svage skuldereller håndled, kan øvelsen være noget af en udfordring. Hold igen, hvis det gør ondt. Igen, pas på svaj i lænden.

4. Skub og træk i stjerneform
Træner: Lår og bagdel.
Sådan gør du: Stå med det ene ben lidt bag kroppen, og tryk foden ned i sandet, samtidig med at du skubber benet bagud. Kom op igen, og træk sandet tilbage med foden. Vrid lidt rundt i sandet inden næste udfald, så du har nyt sand at skubbe bagud og trække frem. Arbejd dig rundt i en stjerne i sandet. Lav 10-15 gentagelser med hvert ben.

HUSK
Har du problemer med knæene, så vær opmærksom på ikke at gå længere ned, end dine knæ tillader. Øvelsen skal ikke gøre ondt

EKSPERTEN

Nomi Kronberg er kvinden bag sandtræningskonceptet S-training og står også for uddannelsen af kommende S-training-instruktører. Derudover er hun uddannet pilatesinstruktør og yogalærer.

Læs også: Udendørs træning gør dig glad

Artiklen indeholder affiliate-links

Læs mere om