Gå til hovedindhold

Kom i gang med cirkeltræning

Effektiv træning til mave, ben og lår

Her er et cirkeltræningsprogram, som jeg af og til laver om morgenen.

Det tager cirka 35 minutter inklusive opvarmning.

Opvarmning

Lav strækøvelser og gå raskt i tre minutter.

 

Cirkeltræning

1 x løb 400 meter (kan du ikke løbe, så gå).

20 x walking lunges (se foto).

10 x armstrækninger (sæt hænderne på en bænk eller anden forhøjning, så er det lettere).

10 x hop squats (lav dybe benbøjninger og hop op i luften. Land blødt og bøj ned i benene igen).

10 x skulderpres (tag håndvægt eller elastik i hånden. Stræk armene op over hovedet og ned til skuldrene igen – har du ingen redskaber så gør øvelsen uden og lav 20).

 

Gentag øvelserne

Når jeg er færdig med det, så gør jeg det igen, fem-otte runder/cirkler mere.

Du kan gøre det en gang, eller du kan gøre det 10 gange afhængigt af, hvor god form du er i.

Et godt udgangspunkt for mange er at begynde med tre runder/cirkler og så gå en lille tur og strække ud.

 

Kan laves overalt

Jeg kan lave programmet lige uden for mit hus og ved søen tæt ved. Jeg kan lave programmet, når jeg arbejder på mit kontor i København, og jeg kan lave programmet på min ferie.

Birgitte Nymann

Birgitte Nymann er uddannet i idræt og har arbejdet med formidling af kost, træning og livsstil siden 1993. Hun har skrevet om motion og velvære i Ude og Hjemme siden 2011 og er desuden foredragsholder og forfatter til en række bøger.