Gå til hovedindhold

Kredsløbstræning

Kredsløbstræning er træning, hvor du presser kredsløbet – altså, hvor du får pulsen op og sved på panden. Når du træner kredsløbstræning regelmæssigt, sker der en række ændringer i din krop:

Kredsløbstræning er træning, hvor du presser kredsløbet – altså, hvor du får pulsen op og sved på panden. Når du træner kredsløbstræning regelmæssigt, sker der en række ændringer i din krop:

- For det første styrkes hjerte-kredsløbsfunktionen

- For det andet bliver dit stofskifte bedre

- For det tredje får du en øget fedtforbrænding

- For det fjerde får du en markant nedsat risiko for livsstilssygdomme som f.eks. hjertesygdomme, forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol og diabetes 2.

- For det femte får du samtidig med det fysiske velvære ligeledes en øget evne til at tackle stress og psykiske belastninger.

Kontinuerlig træning og kredsløbstræning
Inden for kredsløbstræning skelnes der mellem kontinuerlig træning (udholdenhed) og intervaltræning. 
    Ved kontinuerlig træning arbejder du i en længere periode uden pauser, hvor du ved intervaltræning veksler mellem arbejdsperioder med hhv. let og hårdt arbejde. 
    Det er vigtigt at træne begge former for træning, da de har forskellige fysiologiske effekter, og begge hjælper til at forbedre den generelle kondition.

Læs mere om