Gå til hovedindhold

Laver du planken? Her er fire almindelige fejl

Planken er en af vores mest almindelige maveøvelser – men er du sikker på, at du laver den rigtigt? Få styr på din teknik her.

Planken – altså den, hvor du støtter på hænder og tæer med en helt rank krop mellem støttepunkterne– er en af de bedste øvelser for hele kroppen, og den får grundigt fat i de dybe, stabiliserende mavemuskler.

Dog er den ikke så ligetil at lave, som man skulle tro, og det er vigtigt ikke at stå i en forkert stilling, for så risikerer du skader og smerter på lang sigt. Det skriver det svenske sundhedssite MåBra.

Her er nogle almindelige fejl, som mange gør, når de laver planken.

1. Ryggen er ikke rank

En god planke indebærer ikke nødvendigvis, at kroppen holdes helt rank. Det er vigtigt, at hofterne ikke synker mod gulvet – og bedst, hvis hofter og skuldre er på linje med hinanden. Det kræver måske lidt øvelse at gøre det rigtigt, men det er vigtigt, så du ikke mister spændingen i mellemgulvet og i stedet bruger rygmuskulaturen.

2. Effektiv sideplanke

Sideplanken laver du på samme måde som den almindelige planke, men du står sidelæns. Du står altså på én arm, mens den anden strækkes mod loftet. Den ene side af hoften skal pege opad og den anden nedad. Her er det svært at holde kroppen lige. Det er derfor vigtigt, at armene er strakte. Sørg for, at den øverste arm peger lige op mod loftet og ikke for langt op over hovedet.

3. Hængende hoved

En korrekt planke udføres ved, at hals og nakke holdes lige i forlængelse af rygraden. Mange glemmer hovedet og lader det hænge ned mod gulvet, men det kan resultere i, at du får ondt i både nakke og ryg, og det vil også gøre øvelsen mindre effektiv.

4. Bøjede arme

Planken kan udføres både stående på hænder og albuer. Støtter du med håndfladerne, skal du huske at holde armene strakte og ikke at bøje dem, selv om du bliver træt, for så begynder du at bruge de forkerte muskler. Det er mave- og rygmusklerne, der skal være spændte.

Og uanset om du vælger almindelig planke eller sideplanke – så husk, at hænderne skal være lige under skuldrene og hverken for langt ind under dig eller for langt ud til siden og heller ikke for langt fremme foran brystet.