Gå til hovedindhold

Lidt træning er nok - ingen grund til at overdrive

Hvor meget skal man træne? Det er et spørgsmål, som Læge Jerk W. Langer ofte får stillet. I virkeligheden spørges der om, hvor lidt man kan nøjes med. For selv om du møder motionscyklister og løbere overalt, og fitnesscentrene bugner af medlemmer, så er der for mange mennesker ingen glæde forbundet med at træne.

Lidt træning er nok!

Hvor meget skal man træne? Det er et spørgsmål, som Læge Jerk W. Langer ofte får stillet. I virkeligheden spørges der om, hvor lidt man kan nøjes med. For selv om du møder motionscyklister og løbere overalt, og fitnesscentrene bugner af medlemmer, så er der for mange mennesker ingen glæde forbundet med at træne. Man er helst fri, men gør det måske af pligt for at holde vægten nede og undgå sygdomme.

Heldigvis for alle dem, der nærmest er allergiske over for sport, hvis jeg må bruge det udtryk, er det ikke nødvendigt at træne en masse for at indkassere helbredsgevinsten. Det fremgår af nye data fra Østerbroundersøgelsen, der har fulgt danskere gennem flere årtier.

Kom i gang med at træne

Motion behøver ikke være hårdt, intens og ofte

Set over ét lever motionsløbere i gennemsnit seks år længere end ikke-motionsløbere. Det samme gælder for andre træningsformer. Så det er godt at dyrke motion, men et vigtigt budskab er, at det ikke behøver være hårdt, intenst og ofte.

De nyeste konklusioner fra Østerbroundersøgelsen er, at når man nøjes med at løbe langsomt eller middelhurtigt op til tre gange og sammenlagt højst to en halv time om ugen, så lever man i gennemsnit betydeligt længere end dem, der løber hurtigt, tit og sammenlagt mere end fire timer per uge.

Faktisk lever de sidstnævnte ikke længere end folk, der helt holder sig fra at motionere. Formentlig fordi kraftig og langvarig fysisk træning hos nogle desværre kan medføre uheldige forandringer i hjertet og de store pulsårer, ifølge forskerne.

Det tyder på, at med motion er det sundest at holde sig til den gyldne middelvej. Du behøver altså ikke træne som en gal for at få fuldt udbytte af motionens gavnlige sundhedseffekter.

Vil du gerne i gang med at løbe? Prøv vores løbeprogram til begyndere

Tip om træning

● Træn det, der passer bedst til netop dit gemyt og humør. Kan du ikke lide svømning, hvorfor så gå i svømmehallen? Prøv for eksempel zumba i stedet.

● Det er altid en fordel at kombinere forskellige slags træning, så kroppen ikke belastes ensidigt. Så mindsker du faren for overbelastningsskader.

● Du skal ikke i form på kortest mulig tid, men derimod styrke kroppen på en måde og i et tempo, som den uden problemer kan følge med i.

● Træn regelmæssigt året igennem.

● Det må gerne gøre lidt ondt, men ikke meget ondt. En lille smule efterfølgende ømhed gør dig stærkere, men svære træningssmerter er tegn på overbelastning.

● Glæd dig over, hvordan du får det bedre i dagligdagen.

● Lad være med at sammenligne dine præstationer med andre, men nyd dine fremskridt ved at tænke tilbage på, hvordan du havde det, dengang du ikke brugte kroppen.

Skal du have nyt træningstøj? Find et stort udvalg af lækkert træningstøj til gode priser HER >>

Artiklen indeholder affiliatelinks.

Læs mere om