Gå til hovedindhold

Når træning gør ondt

Der findes helt overordnet to typer skader: akutte skader og overbelastningsskader. 
    Akutte skader opstår ved en pludselig belastning, hvor du vrikker om eller slår dig. Ved en akut skade er du ikke i tvivl.

Overbelastning    
Overbelastningsskader udgør hele 75 procent af alle sportsskader. Skaderne udvikler sig gradvist og opstår typisk der, hvor musklerne hæfter på knoglerne.
    Overbelastningsskader opstår typisk i sportsgrene, der kræver stor udholdenhed som løb, svømning og styrketræning.

Nedenfor er listet de to hyppigste skader: Skinnebensbetændelse, som oftest vises som en overbelastningsskade, og fibersprængning, som oftest ses som en akut skade.

Skinnebensbetændelse:
Mange løbere plages af skinnebensbetændelse, der opstår på skinnebenets inderside. Smerterne opstår typisk i starten af træningen, men forvinder efter noget tid. Du vil dog kunne mærke det ved at køre en finger op ad indersiden af skinnebenet. Irritationen af skinnebenet skyldes først og fremmest overbelastning.     
    Tilstanden ses ved længerevarende belastning af underbenet og ved aktiviteter med mange landinger på underlaget som for eksempel ved løb.

Sådan undgås det: For at undgå skinnebensbetændelse er det vigtigt at træne i korrekte sko med god affjedring. Du kan også træne musklerne i skinnebenene ved at stå på et trappetrin og vippe på tæerne. Er skaden sket, må du holde pause fra træningen. I meget svære tilfælde kan du med fordel kontakte en fysioterapeut.

Sådan behandles det: Du bør nedsætte træningsmængden markant afhængigt af, hvor slemt det er. Herudover bør du holde dig fra et hårdt og fast underlag - f.eks. asfalt. Du kan med fordel købe indlæg til dine sko. Det mindsker tendensen til pronation, som er en medvirkende årsag til, at du udvikler skinnebensbetændelse. Løbere kan med fordel udføre løb i vand i stedet for at holde fuldstændig pause. På denne måde skånes skinnebenet, uden at det går ud over konditionen.

Fibersprængning:
Som navnet antyder, betyder det, at en muskelfiber sprænges ved et pludseligt slag. En fibersprængning er en tydelig, pludselig smerte og en følelse af, at noget bliver revet over i musklen.

Sådan undgås det: Undgå fibersprængninger ved at varme grundigt op og strække ud.
Der findes endnu ingen forklaring på, hvorfor dette irriterende fænomen opstår. Vigtigst er det altså, at du føler dig varm i kroppen, når du påbegynder det egentlige arbejde - specielt i de muskler som er specielt udsatte i din planlagte træning.

Sådan behandles det: Det første døgn efter skaden er sket, kan det anbefales at benytte princippet RICE (Ro, Is, Compression, Elevation). Lige når skaden er sket, bør den altså behandles med is i cirka 20 minutter ad gangen. Efterfølgende bør du holde en pause på cirka 30–40 minutter. Dette kan gentages flere gange det første døgn. Det en god idé, at have kompressionsforbinding på.
    En fibersprængning skal aldrig forsøges behandlet med kølespray. Dette skyldes, at du ved kølespray kun nedkøler overfladen af musklen og ikke i dybden. Endvidere er der risiko for at lave forfrysninger i huden, som kan give yderligere komplikationer.

I Familie Journals Slankeklub hjælpes du godt på vej

Læs også:
Pas på med at spise efter træning
Snyder du dig selv, når du træner

Læs mere om