Gå til hovedindhold

Så meget bør du træne

Ved du, hvad de offentlige danske og internationale anbefalinger er? Læs dem her...

Så meget bør du træne

Ved du, hvad de offentlige danske og internationale anbefalinger er? Hvor meget skal der til, og hvor lidt kan du nøjes med og stadig få alle de gavnlige virkninger af aktiviteterne? Her er anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen og Verdenssundhedsorganisationen WHO: 

Sundhedsstyrelsen:

• Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdagsaktiviteter. Hvis de 30 minutter deles op, skal aktiviteten vare mindst 10 minutter.

• Mindst to gange om ugen skal der indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken. Der skal indgå aktiviteter, som øger knoglestyrken og bevægeligheden.

Træning, der øger knoglestyrken, kan være: Styrketræning • Crossfit • Løb • Gang • Ketsjersport • Atletik

Træning, der øger bevægeligheden, kan være: Efekt • Pilates • Yoga

WHO’s anbefalinger:

Børn og unge: 60 minutter moderat til intens aktivitet hver dag.

Voksne over 18: 150 minutters moderat aktivitet per uge.

Sundhedsstyrelsens og WHO’s anbefalinger er altså forskellige, og måske er de også svære at forstå, så du skal rette dig efter, hvad din krop fortæller dig – og så skele til anbefalingerne. Selvfølgelig skal du bevæge dig en vis mængde for at holde dig på et minimum af sundhed, men det er forskelligt, hvad vores kroppe bliver stærkere af, og det er forskelligt, hvad hver enkelt af os bliver motiveret af. Du skal sørge for at bevæge dig dagligt og mærke efter, om du har behov for mere (eller mindre).

Det er det bedste råd. 

 

 

 

Læs mere om