Gå til hovedindhold

Sådan får du flotte stænger

Læs hvordan her

Er du klar til at vise stængerne frem?

Benenes muskler kan groft set deles i to: Dem, der former benene, og dem, der former balderne. Her gælder det musklerne, der former benene: bagsidelår, indersiden af lårene og forsiden af lårene.

Jo stærkere og mere udholdende dine benmuskler er, jo større overskud vil du få i din hverdag, da benmusklerne udgør kroppens største muskelgruppe. Og jo bedre form de er i, jo mere kan de holde til – og det, du "plejer" at gøre, kommer til at føles lettere.

Der er mange andre grunde end den æstetiske til at få trænet benene grundigt.

Derfor skal du træne lår

• Veltrænede lår giver smukt markerede og formede ben.

• Faste inderlår får din bagdel til at syne flottere og mere struttende.

• En god benmuskulatur beskytter dig mod skader, fordi musklerne arbejder bedre i de forskellige stillinger, som knæene indtager i løbet af dagen.

• Gode lårmuskler giver dig overskud i hverdagen.

• Gode lårmuskler forbrænder meget energi (kalorier).

Læs også: Få stærk og flad mave

Sådan ser du slankere ud

Du kommer til at se slankere ud, når du er velformet. For at lår og balder skal virke mindre, skal symmetrien i balde og baglår forbedres ved, at musklerne vokser nogle steder, og andre steder forbliver den størrelse, som musklerne allerede er.

Man kan sammenligne lidt med det resultat, man opnår ved at bruge skulderpuder. Man forstørrer skulderpartiet, og hofter og talje syner dermed mindre. Det er synsbedrag, men det er et rart synsbedrag.

Det samme synsbedrag kan opnås ved at træne musklerne rigtigt. Balden og baglåret skal trænes, så balden fylder lidt mere foroven og baglåret på midten. Alt det får du i øvelsen herunder.

Træn ryg og baller

Flere tips til flotte ben

Lav strækøvelser:

Smidige benmuskler, der også er stærke, giver ikke bare et mere strømlinet udseende, de fungerer også bedre, så de kan støtte dine led bedst muligt dagen lang.

Konditionstræning:

Konditionstræning som løb, cykling, dans med tempo og aerobic giver en øget blodcirkulation. Jo bedre cirkulation, jo flottere hud og muskler. Samtidig fremmer konditionstræning tabet af fedt.

Gode sportsgrene, der også hjælper:

Stavgang, crosstrainer, langrend

Bukser og sko:

Bukser med lange, lige ben får benene til at se længere ud. Sætter du en høj hæl til, bliver effekten endnu større.

Få flad mave på 5 minutter

Læs mere om