Gå til hovedindhold

Sådan holder du fast i din træning

Få hjælp til at holde fast i træningen

Forskellen på dem, der holder fast i regelmæssig træning, og dem, der ikke gør, er, hvad de tænker.

Dem, der ikke kan lade være med at holde sig i form, har fundet en tankegang, der matcher deres mål om at være i god form.

 

Vi er skabt til ro og bevægelse

Vi er som udgangspunkt skabt til at bruge så lidt energi som muligt, også når vi bevæger os. Du er skabt til at bevæge dig, når der er en grund til det (mad, varme, husly), og du er skabt til at have lyst til at holde dig i ro, når der ikke er nogen grund til, at du bevæger dig.

Det betyder, at når du begiver dig ud på en løbetur eller tager en tur i fitnesscentret, skal du have en virkelig god grund, hvis du skal overbevise din krop igen og igen.

Når du løber uden at løbe efter nogen, og når du løfter tunge vægte i fitness-centret, uden at du får brænde eller mad ud af det, er du nødt til at finde noget at tænke på, som kan drive dig til at fortsætte det hårde arbejde – uden grund.

 

Overbevis dit instinkt

Dit instinkt siger nemlig, at du skal tage den med ro, og det er også dit instinkt, der er i sving, når du diskuterer med dig selv, om du skal træne eller ej. Instinktet siger, at der ingen grund er til det. Og din fornuft siger, at du skal holde din aftale, fordi du vil tabe dig og komme i form.

Derfor skal du finde på noget, der kan overbevise dit instinkt om, at der er et formål med træningen. For det første kan du gøre det klart, hvorfor du vil træne og være i god form. Fortæl dig selv, hvad der er godt ved, at du træner og er i god form. Se eksempler herunder.

 

Motion skal føles godt

Dernæst skal du have erfaring med, hvor godt træning kan føles. Du skal altså i gang med motion, som føles godt især bagefter. Så du får en reference for, at det er godt. Det er, ligesom når du har smagt en lækker kage og kan få lyst til at spise netop den type kage igen.

Når du så tænker, at du ikke gider træne den dag, trækker du dine referencer frem og fortæller dig selv om alle de gange, hvor du har fået det godt af at træne.

Du ved jo, at du har gavn af det, så brug det som et argument til at overbevise dit instinkt om, at du skal af sted, selv om det virker mere tiltrækkende at slappe af.

 

Motiver dig selv med gode tanker

Bliv inspireret af sætningerne herunder og skriv det, der gælder for dig, på en seddel eller som en note i din telefon. Kig på listen, når du ikke er motiveret til at træne, og tænk tankerne, mens du træner.

Især når det begynder at blive hårdt, hjælper det have nogle mantraer, du gentager for dig selv. Prøv – og mærk, hvor stor en forskel det gør.

- Jeg vil have energi

- Jeg vil kunne lege aktivt med mine børn

- Jeg vil tabe mig

- Jeg vil have det godt

- Jeg vil have flottere former

- Jeg vil have en stærk og smertefri ryg

- Jeg vil have en smidig hals og nakke

- Jeg vil have bedre koncentration

- Jeg vil holde mig slank

- Jeg vil have flotte arme

- Jeg vil have en flad mave

 

Læs mere om