Gå til hovedindhold

Sæt dig et sundt taljemål

Man kan godt have et normalt BMI og stadig være tyk.

Mavens størrelse siger meget om kroppens sundhedstilstand, og nu siger danske forskere, at livvidden/taljemålet kan bruges til at fortælle meget om sundhed i forhold til BMI.
BMI, Body Mass Index, er den mest udbredte metode til at vurdere, om folk er overvægtige, men man kan godt have et normalt BMI og stadig være for tyk. Derfor skal man altid tage taljemålet sammen med en BMI-måling.

Taljemålet må højst være det antal centimeter, der svarer til halvdelen af din højde i centimeter. Er du 160 centimeter høj, må taljemålet maksimalt være 80 centimeter, hvis du vil være sikker på, at du forebygger sygdomme bedst. For meget mavefedt skaber inflammation, som er årsag til hjerte-kar-problemer.

Sådan tjekker du dit taljemål

Vi hører ofte om, at taljemålet skal holde sig under et bestemt antal centimeter for at man kan sige, at kroppen er sund. Men hvor skal taljemålet måles? Nogle måler det lige oven på navlen, andre på det smalleste sted eller det tykkeste sted.
Du kan måle, om du taber dig fra uge til uge. Det er ikke vigtigt, hvor du måler, bare det er samme sted hver gang, ellers kan du ikke regne med tallene. Vil du måle dit taljemål, så du kan sammenligne med officielle tal for livvidden, skal du gøre sådan her:

1. Stå med 25-30 cm afstand mellem fødderne. Slap af i maven.

2. Find den øvre del af din bækkenknogle og den nederste kant af dine ribben. Din talje er midt mellem de to punkter, uanset om din navle er over eller under.

3. Mål din omkreds med et målebånd efter en afslappet udånding. Sørg for, at måle-
båndet er vandret og ligger jævnt ind til huden hele vejen rundt.

4. Bemærk, hvor meget du strammer
målebåndet. Du skal stramme det på samme måde næste gang, for at du kan sammenligne resultaterne.

Læs mere om