Gå til hovedindhold

Squats giver stærke ben og flotte balder

Vil du gerne styrke dine ben- og baldemuskler, skulle du prøve at lave benbøjninger, også kaldet squat. Det er en glimrende øvelse til dette formål, og så styrker den oven i købet samtidig dine ryg- og mavemuskler, der hjælper med at holde kroppen stabil.

Få stærke ben og balder med squats

Vil du gerne styrke dine ben- og baldemuskler, skulle du prøve at lave benbøjninger, også kaldet squat. Det er en glimrende øvelse til dette formål, og så styrker den oven i købet samtidig dine ryg- og mavemuskler, der hjælper med at holde kroppen stabil.

Nybegyndere bør udføre øvelsen med armene krydset foran brystet. Det optimale er at udføre øvelsen 10-12 gange i træk – dette forløb gøres tre gange med et minuts pause mellem hver omgang. Når du efter et stykke tid kan klare mere end 12 gentagelser, kan du evt. øge belastningen. Det kan fx ske med håndvægte eller vægtstænger.

Lad squat indgå i din cirkeltræning

Squats - Sådan gør du

Stil dig i udgangspositionen med en skulderbreddes afstand mellem fødderne. Ret så ryggen, skyd brystet frem og spænd mavemusklerne. Dernæst bøjer du langsomt ned i knæ og hofter, mens bagdelen skydes bagud – ligesom når du sætter dig på en stol.

På den måde undgår du at ryge frem i knæene og løfte hælene fra gulvet. Det er vigtigt, at du under hele øvelsen har ret ryg, og at dine knæ og tæer peger i samme retning. Når dine knæ er bøjet ca. 90 grader, eller når du ikke længere formår at holde din ryg ret, strækker du hofter og knæ og vender tilbage til udgangspositionen. 

Få stærk og veltrænet mave med Russian twist