Gå til hovedindhold

Stærk og veltrænet mave

De fleste forbinder mavetræning med mavebøjninger, men disse øvelser bør ikke stå alene. Fx er rotationsøvelser også vigtige, for de styrker de skrå mavemuskler, som bruges i mange af de bevægelser, vi udfører til hverdag.

Stærk og veltrænet mave

De fleste forbinder mavetræning med mavebøjninger, men disse øvelser bør ikke stå alene. Fx er rotationsøvelser også vigtige, for de styrker de skrå mavemuskler, som bruges i mange af de bevægelser, vi udfører til hverdag. Vores evne til at rotere i kroppen har desuden stor indflydelse på kroppens balance og stabilitet, så der er flere grunde til at styrke disse muskler.

”Russian twist” er en god øvelse til dette formål. Den har den fordel, at den kan laves uden redskaber, og så er det oven i købet let at variere sværhedsgraden, idet du blot lader arme og ben svinge længere og længere ud til siden, efterhånden som du bliver bedre til øvelsen. Senere kan du supplere med redskaber.

Når du efter et stykke tid uden besvær kan tage over 15 gentagelser, kan du holde en vægtskive eller bold mellem hænderne under øvelsen. Det øger belastningen. Man kan også vælge at fiksere fødderne under en ribbe.

Find de rigtige løbesko - Her finder du et stort udvalg af løbesko til lave priser >>

Sådan gør du

Sæt dig ned på gulvet og bøj knæene. Stræk dine arme og fold hænderne. Læn dig så lidt bagud, mens du holder ryggen ret. Løft fødderne op fra gulvet og find balancen.

Drej nu hele overkroppen, så dine hænder peger ud til siden, og flyt derefter benene til den anden side. Vend stille og roligt tilbage til udgangsstillingen
og gentag derefter øvelsen til den anden side. Gentag dette 10-15 gange, hold 1 minuts pause og gentag 3 gange.

Skal du have nyt træningstøj? Find et stort udvalg af lækkert træningstøj til gode priser HER >>