Gå til hovedindhold

4 grunde til at din slankekur ikke virker

Kæmper du også for slippe af med de overflødige kilo på sidebenene, og synes du, at det er en hård kamp at komme i mål? Her får du fire grunde til, hvorfor det er så svært at tabe sig.

4 grunde til at din slankekur ikke virker

Kæmper du også for slippe af med de overflødige kilo på sidebenene, og synes du, at det er en hård kamp at komme i mål? Her får du fire grunde til, hvorfor det er så svært at tabe sig.

Drømmer du også om, at din vægt viser et lidt lavere tal, end den gør lige nu, men har du svært ved at få vægttabet skudt i gang? Så læs med her, for der er nemlig ofte en god forklaring på hvorfor vægttbet ikke lykkes.

Ifølge den amerikanske læge Jessica Bartfield, som har specialiseret sig i ernæring og vægtkontrol, lykkes det blot for 20 procent af de mennesker, der ønsker det, at opnå vægttab og efterfølgende at fastholde det.

Læs også: derfor taber du dig ikke under din slankekur

Her får du hendes fire bud på hvorfor:

1: Mindre portionsstørrelser

De fleste mennesker undervurderer deres daglige indtagelse af kalorier. Jessica Bartfield råd er, at vi bør kigge nærmere på madens portionsstørrelse samt kalorie- og næringsindhold af den mad, vi spiser.

2. Vær mere aktiv i løbet af dagen

Vi har en tendens til at overvurdere vores fysiske aktivitetsniveau i løbet af dagen, og de fleste af os burde derfor træne i 60 minutter for at opnå en tilstrækkelig forbrænding.

For at undgå at skulle træne i en hel time hver dag, skal vi sørge for at være mere aktive i hverdagen. Prøv for eksempel at investere i skridttæller og se, om du når op på 10.000 skridt dagligt. Og se, om du derudover kan få presset 30 minutters motion ind de fleste af ugens dage.

3. Hold dit blodsukker stabilt

Dårlig timing af måltiderne igennem dagen kan også være en af faldgruberne. Det er vigtigt, at blodsukkeret forbliver stabilt i løbet af hele dagen, så sørg for at spise god morgenmad, sunde måltider og mellemmåltider. Der bør ikke går længere end fem timer imellem måltiderne.

4. Zzzzzz

De fleste mennesker, der ikke får tilstrækkelig søvn, har højere niveauer af hormonet ghrelin samt stresshormonet kortisol. For højt niveau af disse hormoner kan føre til vægtstigning.

*Gavebeviset er gyldigt indtil d. 31/3-16.