Gå til hovedindhold

5 genveje til et bedre stofskifte

Ønsker du at tabe dig – og savner du ’hjælp’ fra dit stofskifte? Så får du her 5 simple tips!

Ønsker du at tabe dig – og savner du ’hjælp’ fra dit stofskifte? Så er her 5 simple tips!

Women’s Health Magazine har samlet 5 gode råd til, hvordan du kan sparke gang i dit stofskifte og dermed øge chancerne for at tabe dig.

De 5 råd er listet nedenunder – og de er både simple og lette at følge:    

1. Spis ‘landbrugsprodukter’ ved hvert måltid

Med landbrugsprodukter menes der mad, som er dyrket i jorden – f.eks. frugt, grønt og fuldkorn. Det er typisk mad, der er fiberrigt og skal tygges godt igennem. Det får derfor både din mund og din fordøjelse på arbejde, og det giver et større stofskifte – og øger din kalorieforbrænding med 10 procent.

2. Spis proteinholdigt mad ved hvert måltid

Det kræver også meget energi at fordøje proteiner, hvilket igen kickstarter stofskiftet. Samtidig giver proteinholdigt mad dig en større mæthedsfornemmelse. 

Læs her, hvorfor du skal huske proteinerne

3. Få gang i gulvøvelserne!

Lav 20-50 armbøjninger lige før hvert måltid. De små ‘træningseksplosioner’ før måltiderne kan nemlig føre til, at du forbrænder 200 ekstra kalorier i løbet af en dag, og de muskler, du måtte tage på i processen, hjælper også fedtforbrændingen.

Vi har en masse effektive træningsøvelser - du finder dem her

4. Drik grøn te eller vand

Grøn te indeholder antioxidanter, der menes at få stofskiftet til at stige med 4 procent – og give en forbrænding på omkring 80 ekstra kalorier om dagen. Bryder du dig ikke om grøn te, kan du med fordel drikke vand i stedet. Det forebygger dehydrering, som ellers kan gøre dit stofskifte lavere.

Køb Seasalt grøn te HER >>

Læs her, hvordan du kan slanke dig med vand

5. Undgå at stresse

Stress kan ikke alene få dig til at ‘trøstespise’ en masse tomme kalorier. Det kan rent faktisk også nedsætte dit stofskifte. Sørg derfor for at få hvilet din krop og dit hoved i løbet af din måske travle hverdag. Eller tag en hurtig gåtur i frokostpausen, hvis det er dét, der får dig til at stresse mindre.  

Læs også, vores artikel om søvn og vægttab


 

Artiklen indeholder affiliate links.