Gå til hovedindhold

5 madvarer du bør spise hver dag

SlankeDoktors chefdiætist anbefaler at du spiser disse ting hver dag.

Af chefdiætist Lisa Bolting, SlankeDoktor.dk

Rugbrød
Selvom nogle - især kvinder - er meget kulhydratforskrækkede, så er det udelukkende gode kulhydrater, som du finder i rugbrød. Hvis det altså er det gode af slagsen.

    Når du tjekker dit rugbrød, skal du sikre dig, at rugmel eller rugkerner står nævnt først, for så er det et af de gode.
    Står det længere nede på listen, er der helt sikkert for få fibre pr. skive.

Æg
I 90'erne var æg nærmest bandlyst fra diverse kure og diæter pga. deres fedt- og kolesterolindhold. Men de seneste studier viser, at der ikke er en åbenlys sammenhæng mellem kolesterol i madvarerne og kolesterol i blodet. 

    Derimod er æg en god proteinkilde, der indeholder alle 8 aminosyrer. Derudover er æg også godt for hår og negle, da de har et højt indhold af sulfur samt en bred variation af vitaminer og mineraler.
 

Æbler
Et æble om dagen holder lægen fra døren. Sådan lyder et gammelt ordsprog, og der er noget om snakken. 

    For æbler styrker knoglerne, forebygger Alzheimers og nogle former for kræft, nedsætter kolesteroltallet og indeholder fibre, så du føler dig mæt i længere tid.

Yoghurt
Yoghurt er rigtig godt til at skabe balance i kroppen og hjælpe vægttabet på vej. 
    Yoghurt indeholder nemlig gode bakterier, der hjælper med at holde en sund tarmflora, og som samtidig er smækfyldt med proteiner.

Grønsager
Om de er grønne, gule eller røde. Kogte, bagte, stegte elle rå. Det gør ingen forskel. 
    Det vigtigste er, at du sørger for at få minimum 600 gram om dagen. 
    Grønsager er fyldt med vitaminer og mineraler, og samtidig er de rige på fibre, hvilket betyder, at du føler dig mæt i længere tid og har en sund tarmflora.
 

 

Læs mere om