Gå til hovedindhold

5:2 Kuren: Chili tabte 5 kilo på 3 uger

Chili Dølpher kan ikke tro sine egne øjne, da hun læser tallene på vægten efter tre uger på 5:2 Kuren. Men den er god nok. Over fem kilo har hun tabt sig, og det flotte resultat kan også aflæses på Chilis humør. — Jeg er så glad, jubler hun.

– Det er løgn ... Hold da op ... Yes! udbryder 61-årige Chili Dølpher fra Lyngby, da hun stiger op på vægten, efter at hun i tre uger har testet 5:2 Kuren for Ude og Hjemme. Vægten, der før stod på 75,30 kilo, lyder nu på 69,90.

Hele 5,4 kilo har hun altså tabt sig på den korte tid, og det er langt mere, end hun havde turdet håbe på, da hun meldte sig som vores testperson. 

– Det er slet ikke til at fatte. Jeg kan godt mærke, at mine bukser sidder løsere nu, men det er alligevel overvældende at se tallene på vægten. Det er jo en hel tøjstørrelse, jeg må være gået ned. Hvor er det vildt, at det kan lade sig gøre så hurtigt. Jeg er helt rørt – og simpelthen så glad, jubler hun.

Chili er i det hele taget en meget glad og smilende person, men de ekstra kilo, som hun selv føler, at hun har båret rundt på i alt for lang tid, har alligevel påvirket humøret i det skjulte, fortæller hun.

– Jeg synes ikke, det er rart, når man ikke føler sig tilpas i sin krop. Overhovedet ikke. Min mand siger til mig, at jeg ser godt ud, og at jeg bare skal slappe af, for jeg er jo heller ikke 20 år længere, men derimod 61. Men det handler om min egen selvopfattelse. Jeg vil gerne være pæn alligevel, så det betyder meget for mig, hvad jeg vejer. Og jeg har aldrig vejet så meget, som jeg gjorde, inden jeg begyndte på denne kur.

En lidt for sød tand

Chili er ikke i tvivl om, hvad der har fået hendes vægt til at stige til et niveau, som hun ikke længere selv kunne acceptere.

– Jeg har en meget sød tand og kan ikke lade slikposer være halvtomme i skabet. Det sætter sig på sidebenene, og jeg har nok været lidt for god til at fylde skabene op i løbet af sommerferien – samtidig med at jeg også lige har forkælet mig selv med en Aperol fra tid til anden. Det ene har bare taget det andet, og til sidst blev det for meget. Så da jeg læste, at Ude og Hjemme søgte testpersoner, besluttede jeg mig for at slå til.

Den beslutning har Chili ikke fortrudt.

Her finder du lækre opskrifter til 5:2 Kuren >>

For 5:2 Kuren, som vi bad hende afprøve, viste sig at være den perfekte kur for hende.

– Jeg har prøvet mange kure før, men 5:2 Kuren er den, der har passet mig allerbedst, fordi den er så fleksibel. Man kan selv planlægge, hvilke to dage om ugen man vil faste, og det er ideelt, hvis man tit er på farten og altid har noget, man skal, forklarer Chili, der i sin fritid blandt andet går til dans, cykler lange ture og har fem børnebørn, som også skal have masser af opmærksomhed.

–  På den måde kan man prioritere, hvilke dage man vil give den en skalle med at faste, og hvilke dage der skal være plads til noget andet. Så bliver det heller ikke alt for surt, så man til sidst giver op, tilføjer Chili, som har holdt sig til kuren uden besvær og ikke er ”faldet i” én eneste gang.

Chilis flotte vægttab har i øvrigt sikret hende 5.400 kroner, idet hun som Ude og Hjemmes testperson tjener 1.000 kroner per kilo, hun har tabt.

– Det er selvfølgelig en ekstra bonus, og pengene vil helt sikkert gøre vores kommende ferie i Norge ekstra god. Men det vigtigste er, at jeg nu har det langt bedre med mig selv, siger Chili, der har tænkt sig at fortsætte kuren og håber at tabe sig yderligere fem kilo.

Chilis slanketip

Motivationen er i hvert fald i top efter de første tre uger. Chili fortæller, at hun altid har skullet kæmpe for at tabe sig – men ikke denne gang. Og det har for alvor givet hende blod på tanden og mod til at få bugt med de sidste overflødige kilo.

– 5:2 Kuren er utroligt nem at følge. Og faktisk bliver man også mere bevidst om, hvad man spiser på de dage, hvor man ikke faster. Blandt andet er jeg begyndt at tænke meget over, at jeg ikke skal stege min mad i for meget smør eller olie. Der er mange kalorier at spare der, siger Chili, som i løbet af sit vægttabsprojekt har fundet på flere gode slanketip, som hun gerne deler med andre:

● Tag sunde snacks med på farten, så du ikke falder for usunde fristelser. Jeg tog knækbrød med i tasken, da jeg var på café med min mand, så jeg undgik at spise kage ligesom ham, og da jeg var i biografen, havde jeg en pose champignoner med, da jeg vidste, at jeg ville få brug for noget at hygge mig med.

● Find på noget at gøre med dine hænder, når du sidder foran fjernsynet. På den måde er der større chance for, at du undgår at småspise i stedet. Jeg gik for eksempel i gang med at strikke, og det holdt mig beskæftiget, så jeg ikke endte ude ved slikskabet igen.

● Skriv op i en bog, hvilke dage du faster, så du ikke glemmer det. Når kuren er så fleksibel, risikerer du at miste overblikket, hvis du ikke noterer fastedagene. Det tager til gengæld kun et kort øjeblik at få gjort, og så er du fri for at tænke mere over det.

● Tænk over, at hvis jeg kan, så kan du også.

Om 5:2 Kuren

5:2 Kuren er som skræddersyet til dig, der ikke orker at tænke på din kur hver eneste dag. Her må du nemlig spise normalt fem af ugens dage, mens du kun behøver at spise stærkt begrænset i de resterende to, der kaldes fastedage. For kvinder betyder det højst 500 kalorier per fastedag, mænd højst 600 kalorier. 

Du vælger selv, hvilke dage i ugen du vil faste. Dagene behøver ikke at ligge i forlængelse af hinanden, og du kan sagtens lave planerne om i sidste øjeblik, hvis du for eksempel bliver inviteret ud. Det gør formentlig også kuren lettere at holde, at den ikke er så striks, som andre slankekure kan være.

Hold eventuelt styr på kalorieregnskabet i den gratis app ”Lifesum” eller ved at benytte kalorieberegnede opskrifter. 

Gode råd

● Prioritér mad, som giver størst mæthed pr. kalorie, når du faster. Spis grove grøntsager som kål, bønner og rodfrugter, ris og pasta af fuldkornstypen, groft brød, gryn, kartofler og fedtfattigt kød. Mættende mad giver også et mere stabilt blodsukker, så du ikke falder for de søde fristelser i løbet af dagen.

● Du bestemmer selv, hvornår du vil indtage dine 500 kalorier på en fastedag. Det bedste er dog at samle dem i ét eller to måltider, så du ikke småspiser hele dagen. Meningen er jo, at du skal faste det meste af tiden.

● På fastedagene kan det anbefales, at dagens to måltider er et morgenmåltid og et aftensmåltid. Morgenmåltidet lægger en god bund, så du får en god start på dagen, og aftensmåltidet sikrer, at du ikke går sulten i seng og derved får svært ved at falde i søvn.

● Hvis du skal have fuld gavn af 5:2 Kuren, skal du undgå at overspise eller spise alt for usundt de dage, hvor du ikke faster. Alt er tilladt disse dage, men kuren er mere effektiv, hvis du holder dig til et sundt, varieret og moderat madindtag, også på normaldagene.

● Sluk tørsten i vand og drik rigeligt af det – særligt på fastedagene. Når du faster, får du ikke vand gennem maden, så her er det ekstra vigtigt at drikke masser af vand. Sørg for at få mindst 1½ liter om dagen. Vand tager desuden toppen af sulten, så den ikke føles helt så skarp.

● Sult kommer i bølger, så mind dig selv om det, hvis den melder sig på fastedagene. Afled dine tanker ved at gå en tur eller lignende, så du ikke tænker på mad hele tiden. Motion er også vigtigt, hvis du vil have fuld effekt af kuren, så vær fysisk aktiv i mindst 30 minutter om dagen.

Derfor virker kuren

Når du faster, trækker mavesækken sig sammen, så du hurtigere føler dig mæt, når du får noget at spise. Helt automatisk spiser du dermed også mindre de dage, hvor du ikke faster. På den måde vil du allerede i løbet af nogle få uger på 5:2 Kuren opleve, at kiloene rasler af dig.

Undgå fastekure

… hvis dit helbred ikke tillader det

… hvis du er gravid eller ammende

… hvis du er undervægtig

… hvis du er barn

Læs mere om