Gå til hovedindhold

Anja har tabt 25 kilo

Anja Christensen kunne ikke holde ud af være i sin egen krop, da vægten nærmede sig 100 kilo. En veninde fik hende overtalt til at begynde til Zumba, og det blev begyndelsen på et vægttab på 25 kilo. Anja mangler nu blot 7 kilo for at nå sin ønskevægt, dem taber hun med 5:2 Kuren.

Navn: Anja Christensen
Alder: 39 år
By: Viborg
Job: Privat dagplejer
Status: Gift og mor til fire
Startvægt: 100 kilo
Nu: 75 kilo
Ønskevægt: 68 kilo

Hvorfor var du blevet overvægtig:

- Det begyndte efter min fjerde graviditet. Jeg tog ikke ret meget på under den, fordi jeg led af voldsom kvalme og derfor ikke havde nogen appetit. Men efter fødslen begyndte jeg at spise igen - mere end jeg havde været vant til tidligere, og i løbet af kort tid havde jeg taget 11 kilo. Min familie blev på det tidspunkt også ramt af alvorlig sygdom, og maden blev min trøst. Vægten steg og steg i takt med, at jeg fik det mere og mere dårligt med mig selv. Da jeg nærmede mig de 100 kilo, kunne jeg næsten ikke holde mig selv ud. Jeg isolerede mig derhjemme og fandt på mange undskyldninger, når vores venner inviterede os ud. Jeg var så træt af at gå i oversize tøj, og jeg tænkte kun på, hvor stor jeg så ud.

Hvorfor gik du på kur:

- Min veninde vidste, at jeg havde det dårligt med mig selv, og hun forsøgte mange gange at opmuntre mig til at tage med hen i det lokale fitnesscenter. Og en dag sagde jeg ja, selv om jeg frygtede, at alle ville kigge på mig. Det gjorde de altså ikke, og efter tre gange sammen med min veninde kunne jeg sagtens selv tage af sted. Jeg var blevet helt vild med Zumba og begyndte at træne 7 timer om ugen. Det gav mig en ubeskrivelig glæde og energi, så kosten fulgte naturligt med. Jeg skar ned på brød, pasta, ris og kartofler. Portionerne blev halveret, og jeg lærte mig selv at sige nej tak til kage og slik. Da jeg havde tabt de første fem kilo, følte jeg mig allerede slankere, og det var motivation nok for mig. Lige nu følger jeg 5:2 Kuren for at tabe de sidste 7 kilo. Det fungerer fint, men på nogle fastedage spiser jeg mere end de tilladte 500 kalorier, fordi jeg træner så meget. Alligevel taber jeg mig.

Har du dyrket motion?

- Ja, jeg trænede på et tidspunkt 7 timer om ugen. Det var det, der fik mig til at gå i gang med en kostændring. I dag træner jeg 3 timer om ugen.

Hvilke udfordringer har du haft undervejs:

- Mit vægttab har stået stille mange gange – og i lange perioder. Det har været hårdt at bevare motivationen, for så nyttede det hele jo ikke noget alligevel, tænkte jeg, når vægten stod stille i tre måneder. Men pludselig begyndte kiloene igen at rasle af mig, og jeg lærte, at jeg bare skal vente på det. Vægttabet begynder helt sikkert igen.

Har du nogle gode råd:

- Giv ikke op selv om dit vægttab går i stå. Det begynder igen, tro mig. Når du mærker lysten til noget sødt eller ekstra mad, så find på noget. Gå en tur, læs en bog eller noget helt tredje. Så vil du opleve, at din trang forsvinder. Og søg opbakning hos familie og venner. Det er lettere, hvis de støtter dig – især i de svære perioder.

 

Kom godt i gang med fastedagene

Vil du i gang med 5:2 Kuren? Her har vi samlet 5 tips, der gør det nemmere at komme i gennem fastedagene.

5 tips til 5:2 Kurens fastedage

 

 

Bliv klog på fastediæter

Såkaldt intermitterende faste – eller faste med mellemrum – er den nye måde at blive sund og slank på. Når man ikke spiser, begynder kroppen automatisk at bruge af kulhydrat-depoterne.

Læs om teorien bag 5:2 Kuren og andre fastekure her

 

 

Madplan til kvinder på 5:2 Kuren

På 5:2 Kurens fastdage må kvinder indtage maksimum 500 kalorier per dag.

Mangler du lidt inspiration til maden på fastedagene, giver vi dig her en menu til 2 fastdage

Madplan til kvinder på 5:2 Kuren

 

 

Madplan til mænd på 5:2 kuren

På 5:2 Kurens fastdage må mænd indtage maksimum 600 kalorier per dag.

Her er en madplan for 2 fastedage, der er nem at gå til.

Madplan til mænd på 5:2 Kuren

 

 

 

Slankebog om 5:2 Kuren

I bogen ”5:2 Kuren – Tab dig, bliv sundere og lev længere” får du bl.a.:
● Praktiske tips.
● 40 forslag til måltider på fastedagene på 500 og 600 kalorier.
● En kalorietæller.
● Beretninger fra folk, der lever efter 5:2 princippet.

Af Michael Mosley og Mimi Spencer, Politikens Forlag, 250 sider, 250 kroner.

Du kan købe bogen HER >>

 

Den Store 5:2 Guide

Kom godt i gang med 5:2 Kuren med 8 minimagasiner, som indeholder:

- Guide til 5:2 Kuren

- Kalorietabeller

- Over 70 opskrifter til fastedage og ikke-fastedage

Efter køb sendes hæfterne som pdf til din mail.

8 minimagasiner: 89 kr.

Normalpris: 152 kr. Du sparer 63 kr.

 

Artiklen indeholder afffiliate-links.