Gå til hovedindhold

Bliv klog på faste

Læs om alle fordelene ved fastekure, heriblandt 5:2 Kuren.

Såkaldt intermitterende faste – eller faste med mellemrum – er den nye måde at blive sund og slank på. Når man ikke spiser, begynder kroppen automatisk at bruge af kulhydrat-depoterne. Når de er tomme, begynder den at tære på fedtet for på den måde at skåne musklerne fra at blive nedbrudt. Derfor betyder faste blandt andet, at man primært taber fedt frem for muskelmasse.

Vil du gerne vide mere om 5:2 Kuren? Læs om 5:2 Kuren her

Forsinker aldringen

Teorien bag 5:2-diæten er, at kroppen får ro til at reparere sine celler, når den ikke hele tiden skal bruge kræfter på at fordøje al den mad, vi hælder i den. Effekten indtræder efter 12-15 timer.

– Forsøg med rotter, mus og menneskeaber tyder på, at kaloriebegrænsning forsinker aldringen og nedsætter risikoen for alderdomssygdomme, og jeg tror, at det på flere måder kan være meget godt for os at være sultne en gang imellem, forklarer professor Bente Klarlund, overlæge ved Rigshospitalet og leder af Centre of Inflammation and Metabolism, som undersøger sammenhængen mellem fysisk aktivitet og muskelfunktion på molekylært niveau.

Kendte faste-diæter

  • Alternate Day Fasting: Man holder en modificeret faste hver anden dag og spiser normalt resten af tiden. Man kan deriomod vælge at faste færre timer ad gangen. Til forskel fra 5:2-diæten faster man færre timer ad gangen.

  • 16:8-diæten: Man spiser normalt i 8 timer i døgnet og faster i 16 sammenhængende timer. Man kan f.eks. planlægge at spise normalt mellem klokken 12.00 og klokken 20.00.

  • 5:2-diæten: Man holder en såkaldt modificeret faste to dage om ugen og spiser normalt de resterende fem dage. På en fastedag må kvinder indtage maks 500 kalorier og mænd maks 600. Man faster 12-15 sammenhængende timer helt uden mad.  

SE OGSÅ: Madplan til 5:2 Kuren

SE OGSÅ: 5 tips til fastedagene

Den Store 5:2 Guide

Kom godt i gang med 5:2 Kuren med 8 minimagasiner, som indeholder:

- Guide til 5:2 Kuren

- Kalorietabeller

- Over 70 opskrifter til fastedage og ikke-fastedage

Efter køb sendes hæfterne som pdf til din mail.

8 minimagasiner: 89 kr.

Normalpris: 152 kr. Du sparer 63 kr.

 

Slankeguides til 5:2 Kuren

I vores slankeguides til 5:2 Kuren får du lækre fasteopskrifter, kalorietabeller og masser af tips og gode råd til dit vægttab.

Køb dem som PDF i Slankeklubben.dk's webshop!

Kun 19 kr. per stk.

Læs mere om