Gå til hovedindhold

Bliv sommerslank med 5:2 Kuren

Vil du gerne kunne nyde sommerens skønne fristelser og samtidig holde vægten? Så læs med her, hvor du får gode råd til at blive sommerslank med 5:2 kuren!

Vil du gerne kunne nyde sommerens skønne fristelser og samtidig holde vægten? Så læs med her, hvor du får gode råd til at blive sommerslank med 5:2 kuren!

Is, kølig rosévin, grillmad og hvidt brød kan sabotere alle gode intentioner om at holde vægten i sommerferien. Men med to ugentlige fastedage kan du undgå unødvendige feriekilo og stadig nyde sommerens skønne fristelser.

Det er de færreste, der ønsker at være på slankekur i deres sommerferie. Men med 5:2 Kuren er det muligt både at fortsætte sin slankekur og tabe sig endnu mere, men også at undgå at unødvendige feriekilo sætter sig på maven, bagen og armene. For sol og sommer sætter nemt sine spor på kroppen, medmindre du virkelig sørger for at passe din træning og holde igen med isvaflerne og den kølig rosévin på terrassen.

– Det bliver bare en kedelig sommer, hvis du slet ikke kan nyde alt det, der hører ferien til, og ud over mad og drikke vil vi jo også gerne dase i haven og bage på stranden. Derfor er 5:2 Kuren alle tiders løsning, siger Ude og Hjemmes læge Jerk W. Langer, der sammen med kostekspert Louise Bruun har udgivet bogen SUPER 5:2 – Eksperternes bedste kur.

Læs også: 9 tips til en sund sommer

5:2 er en fastekur, der betyder, at du to dage om ugen kun må spise 500 kalorier om dagen. 600 kalorier, hvis du er en mand. Ugens øvrige dage må du spise, som du plejer – og det er på de dage, at du kan tillade dig det glas vin eller den ekstra grillpølse.

– 5:2 Kuren er på mange måder en god kur. På fastedagene indtager man færre kalorier, og erfaringerne viser, at man ikke nødvendigvis spiser flere kalorier de andre dage, fordi man har fastet dagen før. Så man kan ikke undgå at tabe sig eller holde vægten på 5:2 Kuren. Og så er den nem at holde, fordi man kan se frem til næste dag, hvor man igen må spise almindeligt, forklarer Jerk W. Langer.

Synes du, at det er alt for svært og voldsomt at skære kalorieindtaget ned til 500 kalorier i sommervarmen, foreslår han, at du indfører en sommerregel om, at du to dage om ugen holder dig helt fra alkohol, is, hvidt brød og andre søde fristelser.

– Spis i stedet for sundt og få rørt dig de to dage om ugen, og du vil forblive sommerslank, lover Jerk W. Langer.

To dage, der rykker

Kalorieindtaget skæres ned til et minimum to dage om ugen. Det vil sige 500 kalorier for kvinder og 600 kalorier for mænd, og det er den kalorieindskrænkning, der giver det væsentligste vægttab. Faktisk er det muligt at tabe et ½ kilo om ugen. De to dage med faste kan du lægge, så de passer bedst i din hverdag, gerne med en dags mellemrum, så det ikke bliver alt for svært. Erfaringsmæssigt fungerer det også bedst for de fleste at spise to måltider af 250 kalorier på fastedagene.

Læs også: Vælg din ferieforkælelse med omhu

5 gode råd - hold vægten i ferien

● Sluk ikke tørsten i alkohol, men drik vand og nyd så din rødvin eller øl bagefter.

● Hold igen med hvidt brød til grillmaden. Gør i stedet salaten mere fyldig og fristende.

● Vælg magert kød af ordentlig kvalitet.

● Begræns is-forbruget. Drop kæmpebøtten i fryseren og bevæg dig i stedet til fods hen til isboden.

● Rør dig på ferien. Brug cyklen i sommerlandet.

Læs også: Sådan undgår du sommerferiens slankefælder

Klar, parat, fast

● Forbered dine fastedage ved at lave måltiderne på forhånd. På den måde er du mindre tilbøjelig til at spise for meget.

● Spis ikke, fordi du pludselig føler sult. Vent 10-15 minutter, og sulten vil ofte forsvinde igen.

● Vær beskæftiget på dine fastedage. Når du er i gang med noget, fokuserer du mindre på mad.

● Drik rigeligt med vand, urtete og mineralvand.

Køb bogen "SUPER 5:2 - Eksperternes bedste kur" HER >>

(Kilde: SUPER 5:2)

Læs også: Sæt skub i kuren med grøn te

Artiklen indeholder affiliate links.

Læs mere om