Gå til hovedindhold

Chokolademedaljoner med pistacienødder og frugt (41 kcal)

Den søde juletid nærmer sig og man kan ikke helt undgå, at der ryger kalorier ned sammen med julegodterne, men man kan vælge nogle søde sager med nogle gode næringsstoffer som fx disse skønne chokolademedaljoner.

Den søde juletid nærmer sig og man kan ikke helt undgå, at der ryger kalorier ned sammen med julegodterne, men man kan vælge nogle søde sager med nogle gode næringsstoffer som fx disse skønne chokolademedaljoner.

Ingredienser - Chokolademedaljoner

Antal: 20 stk. / Tid: 15 min. + Afkøling: 1 time
100 g mørk chokolade
75 g tørret frugt, f.eks. tranebær, melon, papaya, mango og hindbær
15 g grofthakkede mandler og pistacienødder

Prøv også: Små nøddetærter med chokolade og hasselnødder

Fremgangsmåde - Chokolademedaljoner

Hak chokoladen fint.

Smelt ⅔ over et vandbad.

Tag skålen af varmen og rør resten af chokoladen i.

Rør til det er helt smeltet og smør det ud på et stykke folie i 20 små medaljer.

Hak frugt, mandler og nødder i lidt mindre stykker og drys det straks på den lune, smeltede chokolade. Lad dem hvile køligt, til chokoladen er stivnet.

Ikke kaloriefattige

Det er ikke fordi, disse søde sager indeholder færre kalorier end den traditionelle julekonfekt, men fedtsyresammensætningen er en anden og langt bedre. Nødder og frugt indeholder en række gode næringsstoffer, som vi har brug for, så man kan med god samvittighed indtage lækkerierne i små, fornuftige mængder.

Prøv også: Abrikos-macadamiakonfekt