Gå til hovedindhold

Guide til 5:2 kuren

5:2 kuren
Med 5:2 kuren kan du spise hvad du vil i 5 dage, faste let i 2 dage og derefter spise normalt i 5 dage.

Spis hvad du vil i 5 dage, fast let i 2 dage, spis derefter igen normalt i 5 dage. Sådan er den nye, revolutionerende 5:2 kur skruet sammen. Nemt, enkelt – og effektivt. 5:2 Kuren sikrer dig et varigt og hurtigt vægttab og ikke mindst beskyttelse mod flere alvorlige livsstilssygdomme.

5:2 Kuren har på rekordtid opnået kæmpesucces over hele Europa. Den går kort fortalt ud på, at du fem dage om ugen spiser, som du har lyst, mens du i to dage kun må indtage 500 kalorier i døgnet. Denne lette fastekur resulterer for de fleste i et hurtigt vægtab på cirka et halvt kilo fedt om ugen.

5:2 Kuren beskytter mod livsstilssygdomme

Desuden beskytter den lette fastekur mod de værste livsstilssygdomme som stress, forhøjet blodtryk og kolesterol samt diabetes type 2. Din krop er nemlig slet ikke bygget til at indtage og fordøje mad hele tiden. Den har brug for tid, hvor den kan koncentrere sig om for eksempel at reparere det, der ikke fungerer, nedbryde og genbruge gamle celler og i det hele taget restituere sig. 

Populær 5:2 Kuren slankebog

Manden bag den effektive 5:2 kur er den engelske læge og videnskabsjournalist, Michael Mosley. H

an har udviklet kuren på baggrund af en tv-dokumentar om emnet, hvor han brugte sig selv som forsøgskanin og testede forskellige former for faste. Michael Mosley lever i dag selv efter principperne i 5:2 Kuren. Og han har skrevet sine forbløffende og revolutionerende resultater ned i bogen ”5:2 Kuren – Tab dig, bliv sundere og lev længere”, der netop er udkommet på dansk.

Bogen ligger nummer 2 på bestsellerlisten i England, og grunden til den massive succes er, at 5:2 Kuren er så let at følge. Og så selvfølgelig at den virker og giver et hurtigt vægttab.

Du må stadig spise alle dine livretter og skal ikke lide afsavn i månedsvis, som når du følger andre, mere traditionelle slankekure. På fastekuren kan du langt de fleste dage spise, som du plejer, og selv på de to ”fastedage” må du spise lidt.

Mere nøjagtigt maksimum 500 kalorier per dag, hvis du er kvinde, 600 kalorier hvis du er mand. Alle kan være med til, og der er faktisk ingen undskyldning for ikke at prøve 5:2 Kuren. Hvem ved – måske er netop denne kur, du har ventet på. Du har alt at vinde – eller rettere at tabe.

Kom godt i gang med 5:2 Kuren og din nye livsstil

Her på siderne får du hjælp til at komme godt i gang med din nye livsstil. Så hvorfor ikke begynde med din første fastedag i morgen. Spis det, du må ifølge dag 1 i 5:2 menuen for enten mænd eller kvinder. Så er du allerede i gang med at sikre dig selv et både længere og lettere liv.

 

Kom godt i gang med fastedagene

Vil du i gang med 5:2 Kuren? Her har vi samlet 5 tips, der gør det nemmere at komme i gennem fastedagene.

5 tips til 5:2 Kurens fastedage

 

 

Bliv klog på fastediæter

Såkaldt intermitterende faste – eller faste med mellemrum – er den nye måde at blive sund og slank på. Når man ikke spiser, begynder kroppen automatisk at bruge af kulhydrat-depoterne.

Læs om teorien bag 5:2 Kuren og andre fastekure her

 

 

Madplan til kvinder på 5:2 Kuren

På 5:2 Kurens fastdage må kvinder indtage maksimum 500 kalorier per dag.

Mangler du lidt inspiration til maden på fastedagene, giver vi dig her en menu til 2 fastdage

Madplan til kvinder på 5:2 Kuren

 

 

Madplan til mænd på 5:2 kuren

På 5:2 Kurens fastdage må mænd indtage maksimum 600 kalorier per dag.

Her er en madplan for 2 fastedage, der er nem at gå til.

Madplan til mænd på 5:2 Kuren

Slankebog om 5:2 Kuren

I bogen ”5:2 Kuren – Tab dig, bliv sundere og lev længere” får du bl.a.:
● Praktiske tips.
● 40 forslag til måltider på fastedagene på 500 og 600 kalorier.
● En kalorietæller.
● Beretninger fra folk, der lever efter 5:2 princippet.
Af Michael Mosley og Mimi Spencer, Politikens Forlag, 250 sider.

Bogen kan købes HER >>

Læs mere om