Gå til hovedindhold

Ida: Første uge på let faste

Så er den første uge på 5:2 gået. Eller faktisk halvanden uge, da jeg startede 1. oktober, som altså var midt i en uge. Det betyder også at jeg allerede har fastet 3 gange. Her kan du læse hvordan det gik.

Så er den første uge på 5:2 gået. Eller faktisk halvanden uge, da jeg startede 1. oktober, som altså var midt i en uge. Det betyder også at jeg allerede har fastet 3 gange. Her kan du læse hvordan det gik.

Den første dag var en lørdag, hvor jeg endda havde været så smart at være ude og føjte til vin og tapas med veninderne dagen før. Det var lidt hårdt at vide, at der hverken blev plads til en tømmermands pizza/cola eller noget som helst. Heldigvis fandt jeg en god erstatning til morgenmad (som jeg først spiste kl 15.00). Her lavede jeg melon med parmaskinke rullet omkring. Den salte skinke og friske, saftige melon var faktisk rigtig rart for mine tømmermænd. Til aften lavede jeg krydrede kyllingefrikadeller med lidt grønt til. Dagen gik hurtigt og nemt, og jeg tænkte – det her bliver intet problem de næste 7 uger!

Mandag var min anden faste-dag, og her gik det knap så nemt. Jeg spiste morgenmad inden jeg tog på arbejde, og allerede midt på formiddagen meldte sulten sig. Jeg drak nogle store glas vand og lidt te, og det hjalp lidt. Fordi jeg havde valgt to retter den dag, der havde lidt lavt kcal-indhold havde jeg faktisk 55 kcal til overs, som jeg brugte på en portion råkost i kantinen til frokost.

Efter arbejde tog jeg en tur ud til min hest hvor jeg både red en tur og ordnede stalden – her kunne jeg godt mærke, at det hårde fysiske arbejde ikke var lige så nemt, når man kørte på begrænset energi. Jeg blev også lidt dårlig da jeg kørte hjem, så jeg var glad for, at jeg havde planlagt at spise den anden halvdel af min portion af kyllingefrikadeller, da jeg var hjemme omkring 19.30. Efter maden følte jeg mig dog stadig ikke mæt, og jeg havde meget lyst til noget sødt. Det var også især svært, fordi mine roommates havde lavet pulled pork, pandekager OG købt bland-selv-slik, så det krævede STOR overvindelse at sige nej tak. Jeg har læst flere steder at lakridste skulle tage sukkertrangen, men jeg er bare ikke så vild med lakridste. Vi havde noget liggende, så jeg prøvede alligevel, og det var faktisk ret godt.

Læs også: Ida tester 5:2 Kuren

Tirsdag havde jeg normal dag, og onsdag blev det igen tid til faste. I dag ville jeg prøve at springe morgenmaden over, og strække det helt til frokost inden jeg spiste, så i stedet sov jeg lidt længere, og nøjedes med en kop kaffe inden jeg tog på arbejde. Det gik faktisk ret godt. Først omkring 11.45 blev jeg rigtig sulten og spiste min portion medbragte melon med parmaskinke. Det mættede ret godt, faktisk kunne jeg ikke spise helt op – dem spiste jeg så lidt senere på eftermiddagen.

Til aftensmad lavede jeg krebinet med ærtepure og broccoli til – indtil videre min yndlingsfasteret. Jeg fik en smart idé (synes jeg selv) til hvis man bor alene eller familien spiser noget andet end 5:2. I farspakken var der til 4 bøffer og jeg overvejede lidt at stege alle 4 og så gemme 3 i køleskabet jeg kunne spise de næste par dage. Men i stedet formede jeg bøfferne og lagde dem oven på hinanden med mellemlægspapir imellem, i en pose og i fryseren. Så kan jeg lige tage en bøf op af fryseren til en fastedag, og så er det supernemt at lave aftensmad!

Resten af min uge var proppet med arrangementer – både madklub med mine universitets-piger, fejring af min veninde, der er færdig på sin uddannelse og en masse andet. Det betyder selvfølgelig, at der røg lidt ekstra kalorier ind – en masse vin, øl og drinks lørdag og vistnok også fastfood om natten. Men de resterende dage har jeg spist relativt sundt og undgået slik og sodavand. Det er i øvrigt rart at man selv kan styre hvilke dage man er på kur, så man kan planlægge udenom arrangementer.

Jeg har til gengæld fået trænet en del – både cardio og hård styrke. Faktisk 2-3 gange om ugen på de dage, hvor jeg ikke faster – det håber jeg, at jeg kan holde ved lige. Efter jeg er begyndt at faste let, har jeg også sovet overraskende godt! Jeg går i seng omkring 22.30 og sover helt til uret ringer 06.15 – det er fantastisk! Jeg har fået meget mere overskud i løbet af dagen. Om det er fasten, træningen eller en kombination ved jeg ikke. Men jeg glæder mig til at se hvordan næste uge forløber.

Jeg har i øvrigt været ret overrasket over hvordan det føles at faste. Jeg havde for eksempel regnet med, at jeg ville vågne om natten og være vildt sulten på dage hvor jeg faster let, fordi jeg er typen der altid vågner og er sulten. Men det jeg har tværtimod vågnet og haft en virkelig behagelig følelse i maven – hverken sulten eller mæt. Sådan en følelse af, at man slet ikke har overspist eller noget. En følelse at lethed.

Læs alle Idas blogindlæg her:

Idas første vejning og forventninger til 5:2 Kuren

Idas første uge på 5:2 Kuren

Idas anden uge på 5:2 Kuren

Læs også: Idas møde med Fitall

Idas tredje uge på 5:2 Kuren - det bliver nemmere og nemmere

Idas fjerde uge på faste - Succesfølelse efter vejning

Ida faster stadig

Ida’s 7. uge på faste – det lakker mod enden

Idas sidste uge i testen af 5:2 Kuren