Gå til hovedindhold

Ida tester 5:2 Kuren

Ida er en af vores tre testpersoner, der prøver kræfter med 5:2 Kuren. I løbet af de næste otte uger, kan du hver uge følge Ida i hendes op og nedture med 5:2 Kuren.

Ida er en af vores tre testpersoner, der prøver kræfter med 5:2 Kuren. I løbet af de næste otte uger, kan du hver uge følge Ida i hendes op og nedture med 5:2 Kuren.

Læs om Liv og Maiken, der også tester 5:2 kuren

Navn: Ida Brinck

Alder: 26 år

Civilstand: Single

Beskæftigelse: Digital assistent

Højde: 175 cm.

Start vægt: 79.0 kg

Ideal vægt: 67.4 kg.

Ønskede vægt: 70 kg

BMI: 25.8 (en BMI på over 25 anses som overvægt)

Fedtprocent: 38.9 % ( Idas fedtprocent bør ligge mellem 21.0 - 32.9%)

Vand: 34.6 kg (43.8 % af fuld kropsvægt)

Muskelmasse: 45.8 kg

Knoglemasse: 2.5 kg

Fysisk alder: 41 år

Aktivitetsniveau: lavt-medium

Hvorfor vil du gerne prøve 5:2 Kuren?

Det der tiltaler mig ved 5:2 Kuren er, at man ikke nødvendigvis behøver gå på en meget streng diæt, der skal overholdes 24/7. Ifølge kurens principper skulle man kunne spise ’normalt sundt’ på ikke-fastedage, og så opnå vægttab ved blot at faste let og spise en reduceret mængde kalorier.

Jeg synes det virker meget overskueligt, og burde være noget alle kunne give sig i kast med – der er som udgangspunkt ikke noget du ikke må spise, så længe du bliver inden for rammen af de angivne kalorier – ren matematik! Det betyder at jeg for eksempel kan spise frugt, hvilket tager meget af min sukkertrang – og så handler det selvfølgelig om at finde fødevarer der mætter meget for få kalorier.

Desuden har jeg hørt meget godt om kuren og er spændt på om jeg kan opnå samme resultater.

Hvad forventer du af 5:2 Kuren?

Først og fremmest forventer jeg at alle tallene forbedres. Både min fedtprocent og min samlede vægt er for høj i forhold til idealet, og det håber jeg ændrer sig. Samtidig begynder jeg at træne (og bevæge mig mere generelt) i perioden hvor kuren står på. Det håber jeg kan ændre lidt på fordelen af fedtprocent og muskelmasse.

Tror du det bliver hårdt at faste?

Jeg har altid været en madøre, så jeg tror det bliver lidt hårdt. Eksperterne siger jo at kroppen vender sig til at være sulten, men jeg spiser normalt mange små mellemmåltider, så jeg er lidt spændt på hvordan kroppen reagerer på det. Heldigvis får man da lidt at spise i løbet af dagen, der går jo bare lidt længere imellem. Men jeg er spændt på at se, om jeg for eksempel føler mig energiforladt og træt, og om jeg kan klare de samme ting som jeg plejer, på de dage jeg faster.

Læs om Liv der også tester 5:2 Kuren

Hvilke udfordringer tror du der kan være under forløbet?

Jeg tror det bliver rigtig udforende at skulle skære ned på kaffe, alkohol, kage og slik. Jeg er tit ude både i hverdage og weekender, og der ryger nok ofte ekstra kalorier ind, når man hygger med familie og venner. Selvom det er tanken, at man kan spise ’normalt’ tror jeg alligevel jeg bør skære lidt ned på ovennævnte sager – i hvert fald hvis jeg gerne vil se resultater.

Jeg har dog stadig tænkt mig at gå ud i weekenderne, men bare prøve at være bedvidst om hvad jeg spiser og hvor meget, i stedet for bare at køre en fastfood menu, en pose chips og en cola ned, bare fordi jeg har ondt i håret. Måske trangen kan tilfredsstilles med sundere alternativer?

Læs alle Idas blogindlæg her:

Idas første vejning og forventninger til 5:2 Kuren

Idas første uge på 5:2 Kuren

Idas anden uge på 5:2 Kuren

Læs også: Idas møde med Fitall

Idas tredje uge på 5:2 Kuren - det bliver nemmere og nemmere

Idas fjerde uge på faste - Succesfølelse efter vejning

Ida faster stadig

Ida’s 7. uge på faste – det lakker mod enden

Idas sidste uge i testen af 5:2 Kuren