Gå til hovedindhold

Idas sidste uge i testen af 5:2 Kuren

Idas sidste uge er overstået i 5:2 Kuren, og dermed nåede hun også til 3. og sidste vejning hos Fitall. Læs hvordan Ida har oplevet hele forløbet med 5:2 Kuren og se om hun fortsætter...

8. og sidste uge i testen af 5:2 Kuren

Den sidste uge er overstået i 5:2 Kuren, og dermed nåede jeg også til 3. og sidste vejning hos Fitall. Hvis du vil se hvor meget Ida endte med at tabe sig, kan du se hendes flotte resultater i Ude og Hjemme i uge 53. 

Ugen gik ganske som den plejer. Æggemader til frokost, og suppe til aften. Jeg er generelt ret glad for suppe både på dage hvor jeg faster, men også helt generelt – især her de kolde, mørke dage. Sidste uge spiste jeg en lækker blomkålssuppe med persilledrys på toppen - mums!

Målingen hos Fitall viste, at jeg stadig ikke drikker nok vand. Kostvejlederen sagde, at det kunne være en idé, at have en ½-liters flaske med 5 elastikker på, som svarer til det jeg skal drikke over en dag. Hver gang jeg har drukket ½ liter, tager jeg en elastik af, så man hele tiden kan holde styr på og bliver mindet om, hvor meget man mangler at drikke. Det må jeg prøve.

Derudover fik jeg at vide, at jeg ikke får nok kalorier. Først sagde vejlederen at jeg nok ikke spiste nok mad de andre dage, men det gør jeg. Tre store portioner, og små mellemmåltider gennem dagen. Så sagde hun, at det kan være jeg spiser for magert – at jeg simpelthen ikke får fedtstoffer nok! Man skal have både de mættede og umættede. Men jeg kunne starte med at spise en avokado om dagen eller en ordentlig håndfuld mandler. Og så tilføje et par spiseskefulde olie i mine supper, over salaten til frokost i kantinen eller rørt i skyren om morgenen.

Lige nu er min krop i ’hungersnød’ og holder derfor på alt energi i kroppen – også det fedt jeg gerne vil tabe. Når jeg på fastedage så kun spiser 500 kcal, så er den alligevel nødt til at forbruge noget energi, og derfor har jeg tabt mig. Men hvis min krop nu er i balance med fedtsyrer taber jeg mig måske endnu mere eller hurtigere. Så det må jeg prøve at huske på.
 

5:2 som livsstil

Jeg har tænkt mig at fortsætte 5:2 Kuren selvom testen er slut. Som jeg før har beskrevet, så har jeg virkelig fået det bedre i det hele taget – ikke kun fordi jeg har tabt mig, men også fordi jeg sover bedre, har mere overskud til træning og generelt føler mig lettere, mindre oppustet osv. 

5:2 er den letteste kur

Det er samtidig den letteste kur jeg har været på NOGENSINDE! Det er så rart at man ikke skal undvære hyggelige aftener med venner og familie, eller altid være den der skal sidde og sige ”Øhh, jeg er på kur, såå jeg skal ikke have noget af det der/ Jeg har lige min egen mad med..”. Man behøver ikke melde sig ud af sociale sammenkomster, så længe man bare planlægger fastedage udenom.

Jeg synes også samtidig det er fedt, at man ikke skal lide afsavn – de dage hvor jeg får cravings efter kage, chokoladelade, chips eller julekager her i december kan jeg bare sige til mig selv ”Det kan du bare få i morgen, når du ikke faster længere..”  og det hjælper! At man ved det ikke er forever man skal undvære kage! Og ofte har jeg jo glemt det dagen efter, det stykke kage, der stod og kiggede på mig i bager-vinduet, og ellers går det nok også at man får et stykke.

Måske har jeg ikke tænkt mig at køre det helt slavisk. Jeg vil så vidt muligt faste to dage, indtil jeg har tabt mig alt det jeg vil, men hvis der er en uge hvor det kun passer at faste én dag, så gør jeg bare det. Og når jeg har tabt det, vil jeg fortsætte med at faste én dag – det virker jo som peace of cake at faste kun en enkelt dag! Det kan jeg sagtens fortsætte med resten af livet, det er jeg sikker på.

Det endelige resultat af 5:2 Kuren kan jeg ikke afsløre her – det må I vente med at se til Ude og Hjemme er på gaden mellem jul og nytår. Liv, der også tester 5:2 Kuren og jeg har aftalt at tage en ekstra vejning hos Fitall i januar, for at se om vi stadig er på rette vej efter december måned. Så jeg skal nok holde jer opdaterede.

Så er der bare tilbage at sige - jeg synes bestemt kuren er værd at anbefale. Så kom endelig i sving – det er lettere end man tror :-)

Læs alle Idas blogindlæg her:

Idas første vejning og forventninger til 5:2 Kuren

Idas første uge på 5:2 Kuren

Idas anden uge på 5:2 Kuren

Læs også: Idas møde med Fitall

Idas tredje uge på 5:2 Kuren - det bliver nemmere og nemmere

Idas fjerde uge på faste - Succesfølelse efter vejning

Ida faster stadig

Ida’s 7. uge på faste – det lakker mod enden

Idas sidste uge i testen af 5:2 Kuren