Gå til hovedindhold

John tabte 17 kilo med 5:2 Kuren

45-årige John Munchs vægt stod længe på det samme tal, indtil han testede 5:2 Kuren i TV 2-programmet En kur der dur. I løbet af tre uger raslede de første 9 kilo af ham, og siden er yderligere 8 kilo røget af.

Navn: John Munch

Alder: 45 år

By: Bjæverskov

Job: Konsulent hos FTZ Autodele og Værktøj

Startvægt: 120,4 kilo

Vægttab efter 3 uger og 2 dage: 9 kilo

Ønskevægt: 88 kilo

 

For lidt over et år siden viste vægten 136 kilo, når 45-årige John Munch steg op på den. I dag er der røget adskillige kilo af siden, men det har taget måneder, og længe insisterede badevægten på at vise det samme tal: 120 kilo. Trods timer i det lokale træningscenter flere gange om ugen.

Men så meldte John sig til programmet En kur der dur på TV2, hvor han skulle teste 5:2 Kuren, og godt tre uger senere var der barberet 9 kilo af ham.

– Det har været den nemmeste kur for mig, selv om det aldrig er nemt at tabe sig, siger han, der siden programmet har tabt sig yderligere 8 kilo. For han har valgt at fortsætte på 5:2 Kuren, indtil han når sin ønskevægt på 88 kilo.

Fordele ved 5:2 kuren:

For mig har det været nemt at faste. Og modsat andre kure er det en befrielse at være på 5:2, fordi man ikke skal stå og hakke og snitte kål og gulerødder. Du må som mand få 600 kalorier, så det er lige til at gå til. Jeg spiser en portion havregryn på 200 kalorier til morgen, og så laver jeg noget aftensmad på 400 kalorier. En anden gevinst har været, at jeg er blevet smertefri. Jeg har i mange år døjet med ondt i ryggen og den ene fod, men efter halvanden uge på 5:2 Kuren, oplevede jeg, at smerterne var blevet markant færre.

Ulemper ved 5:2 kuren:

Jeg havde lidt hovedpine og var mere irritabel i begyndelsen, da jeg fastede, men det forsvandt efter en uges tid. Jeg kan sagtens faste, men jeg træner så heller ikke de dage.

5:2 Kuren - testkvinderne har tabt 40 kilo

Læs her hvad eksperterne mener om 5:2 kuren

 

 

Kom godt i gang med fastedagene

Vil du i gang med 5:2 Kuren? Her har vi samlet 5 tips, der gør det nemmere at komme i gennem fastedagene.

5 tips til 5:2 Kurens fastedage

 

 

Bliv klog på fastediæter

Såkaldt intermitterende faste – eller faste med mellemrum – er den nye måde at blive sund og slank på. Når man ikke spiser, begynder kroppen automatisk at bruge af kulhydrat-depoterne.

Læs om teorien bag 5:2 Kuren og andre fastekure her

 

 

Madplan til kvinder på 5:2 Kuren

På 5:2 Kurens fastdage må kvinder indtage maksimum 500 kalorier per dag.

Mangler du lidt inspiration til maden på fastedagene, giver vi dig her en menu til 2 fastdage

Madplan til kvinder på 5:2 Kuren

 

 

Madplan til mænd på 5:2 kuren

På 5:2 Kurens fastdage må mænd indtage maksimum 600 kalorier per dag.

Her er en madplan for 2 fastedage, der er nem at gå til.

Madplan til mænd på 5:2 Kuren

 

 

 

Slankebog om 5:2 Kuren

I bogen ”5:2 Kuren – Tab dig, bliv sundere og lev længere” får du bl.a.:
● Praktiske tips.
● 40 forslag til måltider på fastedagene på 500 og 600 kalorier.
● En kalorietæller.
● Beretninger fra folk, der lever efter 5:2 princippet.
Af Michael Mosley og Mimi Spencer, Politikens Forlag, 250 sider.

Du kan købe bogen HER >>

 

Den Store 5:2 Guide

Kom godt i gang med 5:2 Kuren med 8 minimagasiner, som indeholder:

- Guide til 5:2 Kuren

- Kalorietabeller

- Over 70 opskrifter til fastedage og ikke-fastedage

Efter køb sendes hæfterne som pdf til din mail.

8 minimagasiner: 89 kr.

Normalpris: 152 kr. Du sparer 63 kr.