Gå til hovedindhold

Læge: 5:2 Kuren er bedst

Ude og Hjemmes læge Jerk W. Langer er ikke i tvivl. 5:2 er verdens bedste kur, mener han.

Man tror, det er løgn: Spis helt, som du plejer, fem dage om ugen, og tab alligevel en masse overflødige kilo ved blot at holde igen med kalorierne to ugedage. Men den er god nok. 5:2 Kuren er efter min mening en succesmetode til støt og roligt at tabe cirka et halvt kilo om ugen uden afsavn, komplicerede opskrifter eller hård træning.

Faste på deltid

Fem ugedage spiser du, som du plejer. Selvfølgelig er det sundhedsmæssigt en kæmpe fordel at følge almindelige principper for sunde kostvaner. Det vil sige masser af grove grønsager, fortrinsvis grove kornprodukter, især fedtfattige mejeriprodukter og kødprodukter, samt spare på sukker, hvidt brød og andre hurtige kulhydrater. Tørsten slukkes overvejende med vand, eventuelt suppleret med te og kaffe, mens du skærer ned på de flydende kalorier fra sodavand, juice og alkohol.

To ugedage faster du så moderat, og dagene kan placeres frit, selv om mange vælger mandag og torsdag. Fastedagene bør ikke ligge op ad hinanden, og du kan uden problemer flytte dem fra uge til uge.

Lad dig ikke skræmme af ordet faste, for du får faktisk mad, bare betydeligt mindre end normalt. Nemlig 500 kcal som kvinde og 600 kcal som mand. 500 kcal er en tredjedel af den mængde mad, en gennemsnits-kvinde har brug for dagligt, så det er ikke sådan, at du slet ikke får noget mad, blot ikke nær så meget som sædvanligt.

Logikken i 5:2 er uhyre simpel. Når kroppen på fastedagene får færre kalorier, må den tære på sine egne depoter, og så taber du dig støt og roligt.
Fastedagens to måltider anbefaler jeg som enten morgenmad og frokost eller frokost og aftensmad for at sikre den længst muligt fasteperiode. Så det er bedst ikke at vælge morgenmad og aftensmad på fastedagene.

”Men spiser jeg så ikke bare mere dagen efter en fastedag”, tænker mange? En lille smule måske, men det er præcis, som når man har sover for lidt en nat. Så sover man måske 1-2 timer længere næste nat, men ikke mere, så samlet set sover man færre timer. Du indhenter altså ikke det tabte kalorieindtag fra fastedagen, for du spiser ikke tilsvarende mere dagen efter.

Nem at følge

5:2 er nem at følge, fordi du kun skal tænke på kuren to dage om ugen. De øvrige dage udviser du bare almindelig sund fornuft omkring, hvad du spiser. Du behøver ikke købe ind i specialforretninger eller følge komplicerede opskrifter.

Denne meget simple model er fri for forbud og afholdenhed og kræver egentlig blot din accept af, at man godt kan være sulten nogle timer, uden at verden går under af den grund. Du kan altid sige til dig selv, at du må spise igen allerede dagen efter. Det gør kuren til at leve med, så du kan følge den i længere tid. Det er ikke et akut vægttab, men du kommer stille og roligt ned i vægt.

I begyndelsen kan du dog tabe dig betydeligt, op til flere kilo på en uge, fordi kroppen skiller sig af med overskydende væske og udrenser fordøjelsessystemet. Så det er altså ikke kun fedt, der forsvinder. Efter tre-fire uger finder vægttabet et naturligt leje, gerne omkring 400-450 gram om ugen. På et tidspunkt stabiliserer din vægt sig på et sundt niveau, hvor den bør ligge, og så kan du vælge at fortsætte med 5:2 eller eventuelt ændre det til 6:1 med en enkelt ugentlig fastedag.

Holder kroppen ung og sund

Faste er sundt for dig på andre måder end vægttabet. Let faste virker anti-inflammatorisk, det vil sige, at det dæmper betændelse og irritation. Det har gigtramte vidst i årtier og brugt fasten til at mindske ledsmerter. Vi observerede det i ”En kur der dur” hos en af de medvirkende, hvis mangeårige rygsmerter forsvandt under testen.

Så har du smerter, irriteret hud, maveproblemer, allergi eller astma, får du det ofte bedre under 5:2.
Den lette faste stresser kroppen en lille smule, og det er en supersund reaktion, fordi kroppens naturlige beskyttelseskræfter aktiveres og gør dig mere modstandsdygtig over for infektioner og sygdom.

Objektivt set er det stadig for tidligt at hævde med sikkerhed, at 5:2 beskytter mod diabetes, blodpropper, demens og kræft samt forlænger livet, som man ellers ofte hører. Men der er ingen tvivl om, at et lavere kalorieindtag er blandt de mest effektive måder at holde kroppen ung på.

Er du klar til 5:2

Mange af os frygter sult og føler ubehag alene ved tanken herom. På fastedagene bliver du selvfølgelig mere sulten end ellers. Men det er til at overskue, da du allerede dagen efter kan spise normalt igen. Erfaringen viser, at sultfornemmelsen ret hurtigt bliver tålelig og ikke længere føles ubehagelig, sådan at du egentlig ikke bemærker den. Sulten kommer og går i bølger. Ofte stilner den af igen efter cirka 10 minutter tid, så drik noget vand og hold dig beskæftiget.

Hovedpine
Hovedpine er ret almindelig på de første fastedage. Husk at drikke en masse vand, for normalt får du ganske megen væske gennem fødevarer, og den skal du nu drikke på fastedagene.

Træthed
Træthed og nedsat energi kan forekomme i starten, men når kroppen vænner sig til situationen, oplever du paradoksalt nok ofte at være friskere på fastedagene. Humøret kan også svinge de første uger, men hold fast, for det retter sig.

Træning
Du kan fint træne på fastedage, men mærk selvfølgelig efter i kroppen, om den er klar og har kræfter til større fysiske udfordringer. Træner du ivrigt, er det en fordel at placere den lette træning eller restitutionsdage på fastedagene. Altså også træne efter et 5:2-princip.

Nogle bør ikke faste

 Klarer du bare ikke at føle sult, så er 5:2 ikke en kur for dig, fordi du så ret hurtigt vil miste motivationen.

Har du efter en måneds tid ikke vænnet dig til fastedagene, eller har du svært ved at koncentrere dig og fungere, da er kuren næppe den rette for dig. Vi er alle forskellige, og det må man acceptere.

Børn og teenagere kan få problemer med at koncentrere sig i skolen og bør generelt i stedet lære sundere spisevaner, primært at skære sukker, hvidt brød, kager og sodavand fra.

Med en spiseforstyrrelse bør du ikke holde fastedage.

Faste er ikke egnet for gravide, ammende eller dig, der prøver at blive gravid.

Diabetikere i insulinbehandling bør ikke begynde at faste på egen hånd, da det påvirker insulindosis.

Kronisk syge bør tale med lægen, før kosten omlægges dramatisk.

Læs mere om