Gå til hovedindhold

6 gode råd til en fladere mave

Vil du have en fladere mave? Så prøv at leve efter disse 6 råd!

Vil du have en fladere mave? Så prøv at leve efter disse 6 råd!

Fladere mave - 6 gode råd

● Når du sover, danner kroppen en masse appetitdæmpende leptin-hormoner. Men det går fløjten under dårlig og forstyrret søvn, og så aflejres der mavefedt i stedet. Gå derfor så tidligt i seng, at du vågner af dig selv næste morgen uden vækkeur.

● Stress får kroppen til at danne det appetitfremmende kortisolhormon. De ekstra kalorier sætter sig primært på maven.

● Også sukker og andre hurtige kulhydrater sætter sig på maven. Så du vinder meget ved at skære ned på hvidt brød, polerede ris, pasta, slik, kager, flødechokolade og præfabrikerede fødevarer. Flydende kalorier – sodavand, vin, øl, juice og saft er særlig slemme til at suse ind i blodet og videre ud på maven. Selv light-produkter forstyrrer appetitregulationen.

Få lægens tips til en fladere mave her

● De enkeltumættede fedtsyrer i blandt andet olivenolie kan overraskende slanke lidt på maven. Så vælg sunde oliekilder såsom olivenolie, mandler, nødder, peanutbutter, avocado og oliven samt mørk chokolade.

● Kostfibrene i grove grønsager og rodfrugter er særlig gode til at tære på mavefedtet, blandt andet fordi du er mæt i længere tid, og fordi blodsukkeret ikke svinger. Fuldkornsprodukter såsom rugbrød er selvfølgelig meget bedre end hvidt brød, men har ikke helt samme gode virkning på blodsukkeret som grønsagerne.

● Stærke muskler forbrænder mange kalorier i hvile, så du slanker dig – selv om natten. Styrketræning to gange 45 minutter om ugen er optimal træning mod mavefedtet. Erfaringsmæssigt klares det bedst i fitness-center. Løb, lange cykelture og anden udholdenhedstræning er bestemt også sundt, men pas på ikke at spise for meget bagefter, såfremt du bliver helt udmattet med lavt blodsukker.

Få flad mave på 5 minutter - sådan ca.

 

 

Artiklen indeholder affiliate links

Læs mere om