Gå til hovedindhold

6 madvarer der slanker

Noget af det vigtigste for et succesfuldt vægttab er energifordelingen mellem det, du indtager, og det, du forbrænder. Det handler om ikke at fornægte dig selv at spise lækker mad, men om at finde de rigtige madvarer, som tilfredsstiller dig, uden at de vælter kaloriebudgettet.

Noget af det vigtigste for et succesfuldt vægttab er energifordelingen mellem det, du indtager, og det, du forbrænder. Det handler ikke om at fornægte dig selv at spise lækker mad, men om at finde de rigtige madvarer, som tilfredsstiller dig, uden at de vælter kaloriebudgettet.

Her får du 6 madvarer der slanker

Kanel

Selv en lille mængde kanel har vist sig, at kunne hjælpe til at regulere blodsukkeret, booste forbrændingen og stoppe dine cravings. Så put lidt i kaffen, i dine smoothies eller sunde desserter. Læs mere om den gavnlige effekt af honning og kanel her.

Æbler
Nogle af os skærer helt ned på frugten, når vi gerne vil tabe os. Det gør vi, for at undgå at få for meget frugtsukker, men måske skulle man alligevel lade et æble eller to indgå i kosten. Undersøgelser har nemlig vist, at pektin som er en opløselig fiber og som i høj grad er at finde i æbler kan gøre, at du føler dig mæt og tilfredsstillet i lang tid efter indtagelsen.

Grøn te
Der er flere undersøgelser, der peger på, at grøn te kan være med til at booste din forbrænding og holde sulten fra døren. Læs mere om de gavnlige effekter ved grøn te her.

Kartofler
Kartofler er endnu en af de grøntsager, der har fået et lidt dårligt ry på grund af diverse low carb kure. Men der er rigtig mange gode grunde til at spise kartofler, og det er på trods af det høje indhold af kulhydrater og stivelse. I 2008 viste et stort studie nemlig, at kartofler er den madvare, der tilfredsstiller os aller mest. Spis dine kartofler med skræl på, da det er skrællen, der indeholder mest fiber.

Pærer
Lige som med æbler, så er pærer også propfulde af det opløselige fiber pektin, der som beskrevet både tilfredsstiller og holder os mætte i længere tid. Som med æbler er det vigtigt, du også spiser skrællen på din pære, for at få de mættende fordele.

Bær
Studier har vist at antioxidantet anthocyanin, som blandt andet er at finde i bær, kan være med til at ændre fedtcellernes genaktivitet. Det betyder at det bliver sværere at tage på, og det er jo det vi alle forsøger at undgå. Som du også kan læse i denne artikel, så er det især blåbær der indeholder denne form for antioxidant.
 

Kilde: Popsugar

Artiklen indeholder affiliate links.