Gå til hovedindhold

6 slanketips til mellemmåltid

Sådan får du mellemmåltiderne til at hjælpe dig på vej mod et vægttab

1. ”Seks om dagen” Et budskab som er let at forstå, og som for længe siden er slået igennem. Anbefalingen lyder, at du skal spise tre forskellige stykker frugt og tre forskellige portioner af grøntsager – i alt 600 g om dagen. Når du ønsker at tabe dig, må du meget gerne spise endnu flere grøntsager – faktisk skal du stile efter at spise 500 gram grønt om dagen udover det frugt, som du spiser. Jo mere grønt du spiser, jo lettere vil det være for dig at tabe dig.

2. Husk de små måltider
Det er utrolig vigtigt, at du altid har et sundt mellemmåltid lige ved hånden – også når du er på farten. Mellemmåltiderne giver dig en bedre forbrænding, en velfungerende appetitregulering og en større mæthed, så du undgår at overspise til hovedmåltiderne. Og så slipper du for, at blive fristet alt for let.

3. Ej som natmad
Mellemmåltiderne skal helst spises i løbet af dagen, mens du er aktiv. Spiser du dine mellemmåltider som sen aftenhygge eller natmad, er der større risiko for, at kalorierne ikke bliver forbrændt.

4. Arbejde og mellemmåltider
Det kan være svært at få mellemmåltiderne til at hænge sammen med en travl arbejdsdag. Sørg altid for at have en pakke fiberknækbrød i dit skab og en smøreost med lavt fedtindhold i køleskabet – det er nemt at gøre til dagens sunde og gode mellemmåltid.

5. Frugt er sundt, men slanker det?
Frugt hører hjemme i den sunde og slankende hverdag. Det, som du skal være opmærksom på, er, hvilken type du spiser og i hvilke mængder. Udgangspunktet når du spiser frugt er, at du kan spise 3-4 stykker eller 3-400 g om dagen og stadig tabe dig. For eksempel er det rart at vide, at når jordbær er i sæson, kan du spise dobbelt så mange af den søde røde frugt, som når du spiser en banan.

6. Knækbrød – det geniale mellemmåltid
Knækbrød mætter godt, har få kalorier, er let at opbevare og kan holde sig længe. Tjek fiberindholdet; det skal helst være på mere end 15 g pr. 100 g. – jo højere fiberindhold, jo bedre mæthed, jo mere stabilt blodsukker og jo lettere taber du dig. Tjek også indholdet af fedt; det må helst ikke overstige 5 g pr. 100 g.

Læs mere om