Gå til hovedindhold

6 tips til vægttab

Her får du seks nemme tips til vægttab

1. Vejedag
Det er vigtigt, at du beslutter dig for en fast vejedag. Det skyldes, at det er godt at ”se sig selv i øjnene” - også de dage, hvor det ikke er gået så godt. Så vej dig mindst én gang om uge og husk, at det skal være på samme tidspunkt hver gang.

2. Småspiser du?
Har du tendens til at småspise, uden at du ved det? F.eks. før aftensmaden? Gør det til en vane, at du aldrig spiser noget, som du ikke har bestemt dig for. Hav nogle gnavegulerødder klar, når du laver mad eller smører madpakker. Eller tag et stykke tyggegummi eller en stærk pastil. Du kan også prøve at børste tænder, inden du skal i gang med madlavningen.

3. Slut med portion nummer to
Overvægt skyldes ofte, at du spiser mere, end din krop forbrænder. Derfor er et godt tip, at du nøjes med en portion. Du må dog gerne spise ALLE de grønsager, du har lyst til.

4. Tag en slankefridag
Hvis du i hverdagen er god til at overholde din sunde livsstil med tre hovedmåltider og to-tre mellemmåltider, spiser fiber- og proteinrigt og fedtfattigt, er der plads til en fridag. Det er okay, at du spiser lidt mere til et af dine måltider, nyder lidt sødt eller drikker et glas vin en gang om ugen. 
    Det ødelægger intet med én slankefridag, hvor du gør nogle ikke helt planlagte ting. For nogle er det lettere at holde motivationen på den måde.

5. Køb aldrig ind på tom mave
Hvis du køber ind, når du er sulten og træt, så går det nemt galt. Du vil uden tvivl komme til at købe det forkerte og måske endda også nå at spise noget ekstra, inden du når hjem. Derfor er det godt at planlægge dine indkøb.

6. Snyd mavens sultsignaler
Din mave er hele tiden ude på at snyde dig. Den er forvænt til at kræve mad alt for ofte. Derfor skal du snyde din mave og langsomt vænne den til mindre mængder. Hvis den i utide skriger på mad, så spis, men sørg for at det er lav-energi-mad som grønsager, frugt og vand.


Artiklen indeholder affiliatelinks.

Læs mere om