Gå til hovedindhold

Frugtsalat

En frugtsalat er en lækker og rimelig sund dessert.

Ingredienser - frugtsalat:
2 dl syrnet mælkeprodukt, f.eks. Cultura eller ylette (her højst 1,5 g fedt pr. 100 g)
1½ tsk. vaniljesukker,
½ tsk. stødt kardemomme,
25 g mandler,
500 g fast frugt (urenset vægt) f.eks. pærer, æbler og bananer.
500 g saftig frugt (urenset vægt) appelsiner, rød Grapefrugt og vindruer.

Fremgangsmåde - frugtsalat:

1. Rør det syrnede mælkeprodukt med vaniljesukker og kardemomme.

2. Hak mandlerne groft og brun dem på en pande ved middelhøj varme. Ryst ofte i panden, så mandlerne ikke bliver brændte. Lad dem køle af på en tallerken.

3. Skræl al frugten – dog ikke pærer og æbler, og skær den i mindre stykker: bananer i skiver, æbler og pærer i tynde både eller terninger, appelsiner og grape i terninger. Halver druerne og fjern kernerne – hvis ikke de er kernefri.

4. Vend frugterne i cremen og anret din frugtsalat i en pæn glasskål eller portionsskåle. Drys med de brunede mandler.  

Frugt pr. person: 175 g
Energi pr. person: 800 kJ (190 kcal): Protein: 13 % (6 g) Kulhydrat: 67 % (30 g) Fedt: 20 % (4 g)

Hvis du vil tabe dig, kan du spise: En portion svarende til 1⁄6 af en hel frugtsalat kan spises som mellemmåltid. Eller 1⁄3 kan spises som morgenmad. 

 

Sukkerfri kager og desserter

Har du svært ved at undvære søde sager, så er denne pakke lige noget for dig:

Du får minimagasinerne "Sødt uden sukker" nr. 1 og 2 - med 70 opskrifter på sukkerfri kager og desserter.

Normalpris: 40 kr. Din pris: 29 kr.

Efter køb sendes hæfterne som pdf til din mail.