Gå til hovedindhold

80/20 Kuren – først skal du yde, så kan du nyde

Er du en af dem, der har svært ved at holde en slankekur, hvor søde sager nærmest er bandlyst? Så skulle du måske prøve at hoppe med på 80/20 Kuren, der lige nu er en af de mest populære veje til et varigt vægttab. Det starter lidt surt med 14 dage uden sukker og kulhydrater, til gengæld bliver der herefter plads til hvidt brød og chokolade – uden dårlig samvittighed.

Er du en af dem, der har svært ved at holde en slankekur hvor søde sager nærmest er bandlyst? Så skulle du måske prøve at hoppe med på 80/20 Kuren, der lige nu er en af de mest populære veje til et varigt vægttab. Det starter lidt surt med 14 dage uden sukker og kulhydrater, til gengæld bliver der herefter plads til hvidt brød og chokolade – uden dårlig samvittighed.

Det afgørende, når man skal tabe sig, er at stabilisere blodsukkerbalancen, da det også gør dig mere stabil både fysisk og psykisk i løbet af dagen. Hvis dit blodsukker er i konstant ubalance, vil du opleve, at din energi, dit humør og din selvdisciplin er svær at fastholde på det bedste.

Hvad går 80/20 Kuren ud på?

80/20 betyder, at du spiser sundt 80 % af tiden, mens du de sidste 20 % af tiden godt må forkæle dig selv og spise alt det forbudte. Sagt på en lidt anden måde, så skal du gøre alting rigtigt i 80 % af tiden, og slappe lidt mere af i de sidste 20 %. Typisk betyder det, at du spiser sundt i 5 dage om ugen og synder de sidste 2 dage. 80/20 Kuren er altså ikke en ny vidunderdiæt, men mere et princip, der bygger på, at du 80 % af tiden glæder dig selv og din familie med sunde og fornuftige retter, mens de sidste 20 % rummer retter og lækre desserter med plads til massiv selvforkælelse.

Måske er Dukan Kuren mere dig - få en komplet guide til Dukan Kuren her.

Hvordan virker 80/20 Kuren?

En kur, der giver dig lov til at synde – og så endda med god samvittighed, lyder næsten for godt til at være sandt. Men det giver god mening, at du med 20/80 Kuren kan få en større ro og blance i din hverdag med slankekur på programmet, og ikke mindst et mere afslappet forhold til at få sund livsstil og søde sager til at gå op i en højere enhed på en fornuftig måde.

Kuren starter som sagt med en sukkerafvænning. Opskriften på 14 sunde dage med størst muligt vægttab lyder: Drop sukker, brød – også rugbrød – ris, kartofler, pasta, kager og slik. Ingen mejeriprodukter eller frugt. Spis derimod masser af proteiner, grøntsager og sunde fedtkilder som nødder, avokado og olier.

Med 80/20 Kuren fjerner lysten til de forbudte ting i de 80 % af tiden, og hurtigt vender kroppen til, ikke at gå fuldstændig amok i lyst brød, vin og chokolade, men i stedet for gøre plads til det på en afslappet måde og bare nyde i de 20 % af tiden. Alt det gode kan altså nydes, uden at straffe dig selv for, at du nu har brudt dig mod det regelsæt, du har lagt i din madplan.

80/20 Kuren gør det lidt lettere

Hvis du vil være sund og slanke dig, handler det som regel om at droppe de usunde ting som slik, lyst brød, alkohol osv. Men når noget bliver forbudt, bliver det oftest endnu mere interessant, og din hjerne vil derfor kredse netop om det forbudte. Når du så får lov til at nyde 20 % af tiden, bliver det lettere at leve sundt i det meste af tiden. Vigtigst af alt er, at du stadig får de samme sunde fordele ud af det, så længe nydelsen bevares på et fornuftigt plan. Man kommer altså ikke uden om at yde lidt for at nyde – men alt andet lige, er det vel også helt i orden, når du nu har besluttet dig for, at omlægge din livsstil.

Med 80/20 Kuren bliver det lidt lettere, ikke at få ’så kan det hele også bare være lige meget’-følelsen, hvis du ikke lige har levet op til de mere strenge krav. Generelt giver ærlighed overfor dig selv, en god følelse – især når det gælder en ny og sund livsstil, hvor et varigt vægttab er målet.

Opskrifter og madplaner til 80/20 Kuren

Du kan læse meget mere om 80/20 princippet og få inspiration til både sunde retter, lækre desserter, madplaner og træningsprogrammer i bogen ’Lækkermad – Sund og stærk med 80/20’ af ernæringsterapeut og coach Louise Bruun, der garanterer, at du kan få succes med kuren.

- Du taber også væske på kuren, men det reelle vægttab kan komme op på 3-4 kilo på to uger – men vægttabet er intet imod, hvor godt du får det. Kulhydraterne i brød og hvidt mel og sukker er efter min opfattelse og de erfaringer, jeg har fra mine kunder, skyld i de fleste af vores problemer. Så når du lægger kosten om, kan du også vinke farvel til fordøjelsesbesvær, forkølelser eller ømhed i dine led, siger Louise Bruun til FitLiving.dk.

Læs også: Guide til 5:2 Kuren

Artiklen indeholder affiliatelinks.

Find produkter til din slankekur

Mandelmel, Sukrin, glutenfri pasta...? Find produkterne til din slankekur HER >>