Gå til hovedindhold

9 tips til en sund sommer

Det kan være svært at holde vægten om sommeren, da der er mange usunde fristelser. Samtidig kan det også knibe med at få tid til motionen i sommerferien.

Det kan være svært at holde vægten om sommeren, da der er mange usunde fristelser. Samtidig kan det også knibe med at få tid til motionen i sommerferien.

Vi har samlet 9 tips, så du kan komme slank igennem sommeren og selvfølgelig nyde livet imens.

Skal du på ferie? Få gode tilbud på hoteller her >>

1. Effektive løbeture
Din løbelyst er helt sikkert større om sommeren, så hvorfor ikke gøre dine løbeture endnu mere effektive.
Hvis du tager din sædvanlige løbetur på stranden, vil sandet skabe modstand, som ikke kun vil booste din kondition, men også vil tone dine muskler i lægge, lår, baller og mave.

Vil du gerne i gang med at løbe? Så prøv dette løbeprogram til nybegyndere

2. Let sommermad
Når det er varmt, får du lyst til noget let og køligt at spise.
Lækre salater med et godt stykke kød er den perfekte sommerspise. Koldskål kan også være det perfekte måltid, men pas på - de fleste koldskåle du kan købe er propfulde af sukker. For at lave den kalorielette version kan du prøve at blande lige dele kærnemælk og ylette og smage til med flydende sødestof. Er du mere til en lidt federe LCHF-version, så kan du prøve denne lækre opskrift.

3. Motion i ferien
Det er vigtigt, at du bevæger dig – også i sommerferien. 
Selv om du ikke har dit fitnesscenter ved hånden, er mulighederne mange. Du kan f.eks. lave armbøjninger, knæbøjninger, mave/rygøvelser ligegyldigt, hvor du er. Gentag øvelserne 8-10 gange af tre sæt og gentag dem et par gange i løbet af ferieugen.

4. Svøm dig slank
Hotellets pool kan bruges til meget mere end hyggeplaskeri med manden eller børnene. 
Start f.eks. hver morgen med at svømme crawl i en halv time. På den måde styrker du dine led og muskler og får samtidig forbrændt en masse kalorier.

5. Sund grillmad
Du kan sagtens spise sundt, selv om I skal grille. 
Sørg for at få masser af grønsager til kødet. Det kan være lækre salater eller grillede champignon, tomat og peberfrugt. Du kan også skifte grillpølserne og burgeren ud med velsmagende, marinerede kyllingefileter.

6. Sommerlege
Det er ikke kun børnene, der kan lege om sommeren. Du kan sagtens være med på sommerens sjove lege. Prøv diverse boldspil i haven eller i parken, lange gåture eller vandkamp. På den måde får hele familien rørt sig.

7. Is i varmen
Vi kan ikke komme uden om det…is og sommer hænger sammen! Men frygt ikke. Du behøver ikke at undvære en læskende sommeris, fordi du forsøger at holde vægten. Frosset frugt med chokoladeovertræk kan være lige så forfriskende som sodavandsis eller en fed flødeis. Du kan også prøve en af vores andre opskrifter på is.
 
8. Uden mad og drikke
Ligegyldigt hvad du foretager dig i din ferie, skal du huske at drikke rigeligt med væske. Især hvis det har været meget varmt, eller hvis du har haft fysiske udfoldelser, som du ikke plejer.
Kroppen skal "skylles igennem" med masser af vand. Læs her, hvorfor vand er så vigtigt for et sundt vægttab.

9. Nyd sommeren
Det handler om, at nyde din sommer. 
Du kan meget hurtigt komme til at fokusere på, hvor svært det er at tabe dig eller vedligeholde vægten hen over sommeren. 
Prøv i stedet at fokusere på sjove oplevelser frem for kun mad. Det er det at være sammen med venner og familie, som er det vigtigste.
 

Læs mere om