Gå til hovedindhold

Byt brød ud med grønt

Vi har brug for kulhydrater, som vi får fra grøntsager, korn, bær og frugt, for at kroppen kan fungere, men mange af os spiser dog for meget kulhydrat. Derfor bliver tanken fyldt op og ”flyder” over, med det resultat, at den overskydende mængde kulhydrat lagres som fedt.

Sunde kulhydrater

Vi har brug for kulhydrater, som vi får fra grøntsager, korn, bær og frugt, for at kroppen kan fungere. Man kan sige, at kulhydrater virker i kroppen, som benzin gør på en bil – det får motoren til at køre. Mange af os spiser dog for meget kulhydrat i forhold til, hvor meget vi bruger vores krop, og derfor bliver tanken fyldt op og ”flyder” over, med det resultat, at den overskydende mængde kulhydrat lagres som fedt.

En måde at tilpasse kulhydratindtaget til det reelle behov på er at skifte noget af det daglige brød, som er meget kulhydratholdigt, ud med grøntsager, som er mindre energitætte, og som alligevel indeholder kulhydrater, så kroppen får benzin.

Spis brød med måde

Når du spiser brød, kan du også skære ned på mængden ved at skære tyndere skiver og ved at skære en bolle i skiver, som var det et brød, i stedet for at skære bollen over på midten. Skær bollen i lodrette skiver fra top til bund, og du får fire-fem skiver ud af den i stedet for kun to halve. Tilsæt kødpålæg og grøntsager, og du har et perfekt mellemmåltid med en god balance mellem næringsstofferne.

Hvis du spiser ude, bliver der ofte serveret en kurv med brød og smør, inden du får din mad. Her en det en god idé at springe fristelsen over, da du hurtigt kommer til at spise 2-300 kalorier inden det egentlige måltid.

Læs mere om