Gå til hovedindhold

Derfor er søvn så vigtigt for et vægttab

Når vi ønsker at tabe os, så fokuserer vi på den mad, vi spiser, og på hvor meget, vi får rørt os. Men de fleste af os glemmer noget, som er mindst lige så vigtigt for et vægttab, og det er søvn.

Søvn og vægttab

Når vi ønsker at tabe os, så fokuserer vi på den mad, vi spiser, og på hvor meget, vi får rørt os. Men de fleste af os glemmer noget, som er mindst lige så vigtigt for et vægttab, og det er søvn.

For lidt søvn gør dig fed

Der er flere grunde til, at mangel på søvn er skidt for et vægttab.

  • Mangel på søvn påvirker niveauet af de hormoner, som kontrollerer appetitten. Så hvis vi har en dårlig nat og får for lidt søvn, vil vi naturligt spise mere dagen efter.

  • Når vi er trætte, er det også sværere at tage de sunde beslutninger, fordi vores kroppe kalder på energi, som vi ofte kommer til at indtage i form af for meget sukkerholdig mad og drikke.

  • Tit får vi heller ikke rørt os nok, når vi ikke får en ordentlig søvn, fordi vi ikke har det ekstra overskud, det kræver at komme afsted og i gang.

Så prioriter din søvn - og få det optimale ud af din slankekur med mindst 8 timers nattesøvn.

Sov dig slank

5 tips til en bedre søvn

  1. Ingen kaffe efter kl 16.00. Koffeinen har en tendens til at påvirke din søvn, selv om du ikke længere føler den umiddelbare opkvikkende effekt.

  2. Hold dig fra brød og pasta om aftenen. Disse madvarer sætter din fordøjelse på arbejde, og din krop får derfor ikke lov til at slappe ordentligt af og restituere.

  3. Gå senest i seng kl 22.00. Forskning har vist, at vi får den optimale søvn mellem 22.00 og 24.00.

  4. Sluk for tv, computer, tablet og smartphone mindst en time inden sengetid og giv din hjerne tid til at geare ned.

  5. Drik ikke for meget væske inden sengetid, gentagne tisseture vil forstyrre din nattesøvn. 

Lægens tips til en flad mave

Kilde: Huffingtonpost.com

 

Læs mere om