Gå til hovedindhold

Derfor tager du på om vinteren

Spejlet er ikke altid lige tilgivende oven på en hård vinter, og det er der en god grund til. Mange af os får nemlig vendt op og ned på vores sunde vaner.
    - Udeaktiviteter, som at gå en aftentur eller cykle, er normalt en del af hverdagen, og de bliver typisk skåret fra i efteråret og vinteren.

Sweateren gemmer fedtet
Også spisevanerne bliver påvirket i den kolde tid. Hyggelige, varme hjemmestunder kan være lidt af en kaloriefælde.
    - Med hygge og sofa følger der tit noget med, man kan spise. Rigtig mange af os sidder og gumler foran fjernsynet, og hvis vi gør det meget oftere, end vi plejer, vil det med tiden kunne mærkes på vægten, siger Lisa Bolting, chefdiætist hos Slankedoktor.dk.
    - Vintertøj er typisk sådan noget som store sweatre, som man kan gemme sig lidt i, hvis det ikke drejer sig om mere end et par kilo. Når man så pludselig skal i bikinien eller de små toppe igen, kan det komme bag på mange, at de pludselig ikke kan passe den, siger hun.

Taber sig sjældent igen
Og tror du, at de ekstra kilo bare fungerer som vinterpolstring, og at din krop skiller sig af med dem, når det atter bliver lunt i vejret, tager du fejl.
    - Det er noget, man skal være virkelig opmærksom på, for det er de færreste, der formår at reducere vægten, når først de har taget på. Tager du to kilo på denne vinter, ryger de altså ikke automatisk af igen, og næste vinter bliver det måske til et kilo mere og så videre, siger Lisa Bolting.
    Derfor anbefaler hun, at du forsøger at holde fast i dine sommerrutiner. Gå for eksempel tur selvom det er blevet mørkt og lav aftaler med dig selv om, hvornar det er okay at hyggespise.

Få hjælp til det med Familie Journals Slankeklub

Læs også:
Bliv rolig og slank
Sov dig slank
Tab dig sammen med din bedste veninde

Læs mere om