Gå til hovedindhold

Det ødelægger din kur

Du ved det jo egentlig godt. Du skal holde dig til frugt, grønt og groft og dyrke masser af motion for at tabe dig. Men selv om du har besluttet dig for, at din livsstil skal gå en ny tid i møde, så er det ikke altid lige let at overholde de simple leveregler, når du er træt og uoplagt.

Du ved det jo egentlig godt. Du skal holde dig til frugt, grønt og groft og dyrke masser af motion for at tabe dig. Men selv om du har besluttet dig for, at din livsstil skal gå en ny tid i møde, så er det ikke altid lige let at overholde de simple leveregler, når du er træt og uoplagt.

Få din søvn
Chefdiætist ved slankedoktor.dk, Lisa Bolting, kender alt for godt til mennesker, der ønsker vægttab og alligevel træffer de dårlige valg, når trætheden melder sig. Dagen derpå efter en glad aften i byen kan også være vanskelig. 
    - Alkohol giver lyst til dårlige vaner som salt, chokolade og alt det fede. Fornuften forsvinder, og næste dag trænger vi til at reparere. Vi er trætte og træffer de forkerte valg. Hvis du heller ikke får søvn nok til daglig og er meget sulten, så har du også fornemmelsen af aldrig at være rigtig mæt, fortæller hun. 

Det kan du gøre for at træffe de rigtige valg:
    - Spis, før du bliver sulten. Det er en god ide at spise på forhånd, så du undgår at overspise, når du når til buffeten.
    - Få lidt af hele paletten - både hvad angår smag og farver: Fiber, protein, frugt og grønt. Husk, at du spiser det, du ser. Det giver sig selv, at du rydder skabet, hvis det er fyldt med guldbarre og slik, mens en indbydende frugtskål kan give dig lyst til det modsatte.     
    - Tænk fornuftigt, når du får trangen til det usunde og lad dig ikke rive med. Selv om du har tømmermænd, så har du ikke behov for en McDonalds-menu, men blot lyst til den. Skræl i stedet nogle gulerødder, tag et stykke rugbrød og sluk tørsten i Pepsi Max. Det usunde må ikke være en trøst.
 

Læs mere om