Gå til hovedindhold

Diætistens sunde pizzatricks

Det er de færreste, der ikke ved, at pizza hører til i den tungere ende af kaloriekategorien. Men ved at bestille pizzaen ud fra enkle principper, så er det faktisk muligt at reducere det usunde betydeligt.
  
Lisa Boltings gode råd til at gøre pizzaen til et sundere måltid:

Hold igen med osten 
    Osten udgør mindst 50 procent af kalorieandelen i pizzaen, og den er ofte brugt i store mængder. Derfor er det en god ide at bestille en pizza uden ost eller i begrænsede mængder. Kom lidt grønsager på i stedet og giv den en ekstra tur i ovnen. Det tilfører pizzaen smag og giver din mave noget at arbejde med.

Få en tynd pizzabund
Pizzaen er en kaloriebombe på grund af den store mængde hvidt brød, og samlet set kan den fylde omkring 600-900 kalorier. Vælg derfor en tynd bund, når du bestiller og spis aldrig en hel pizza.

Drop olien
Du skal ikke bestille en pizza med hvidløgsolie, for det er ren olie, som i den grad slår ud i kalorieregnskabet. I stedet kan du tilføje et fed hvidløg derhjemme. Det giver en stærk smag og mæthed.

Ingen fedtholdige toppings
Pølser, peperoni, gorgonzola og dressing er alt sammen med til, at din pizza bliver ekstra kalorieholdig. Gå derfor uden om de fedtholdige toppings og tilfør i stedet grønsager, når du kommer hjem.

Få også slankedoktor.dk’s opskrifter på lækre slanke-pizzaer:
Pizza Pronto eller Pizza Marquerita

Find flere tusinde slankeopskrifter med Familie Journals Slankeklub

Læs mere om