Gå til hovedindhold

Dodo Kuren - på kur hveranden dag

Tab 3 kilo på blot en uge med Dodo Kuren, der i USA er skridtet videre efter den populære succeskur 5:2. Med Dodo Kuren faster du hver anden dag og spiser lige, hvad du har lyst til dagen efter.

Tab 3 kilo på blot en uge med Dodo Kuren, der i USA er skridtet videre efter den populære succeskur 5:2. Med Dodo Kuren faster du hver anden dag og spiser lige, hvad du har lyst til dagen efter.

Hvis du følger principperne i den splinternye Dodo Kur, kan du allerede den første uge tabe 3 kilo.

Dodo Kuren bygger på den populære 5:2 Kur og har allerede gået sin sejrsgang over hele USA, hvor især Hollywoods filmstjerner er begejstrede tilhængere. Divaer som Cameron Diaz og Jennifer Aniston har flere gange afsløret, at de lever efter Day On – Day Of princippet. De har nemlig fundet ud af, at de ved at følge kurens få og enkle regler kan opnå et varigt vægttab uden at lide store afsavn.

Andre kendisser, som Jennifer Lopez og Kate Middleton, sværger til Dukan Kuren. Læs hvorfor her.

Faktisk må man halvdelen af tiden spise, lige hvad man vil, mens man den anden halvdel faster. Deraf navnet: Day On Day Off.

Altså: Spis som du vil én dag, fast den næste, spis igen som du vil på tredjedagen, og sådan fortsætter du. Lettere bliver det ikke.

Sådan kommer du i gang med Dodo Kuren

De fleste fastekure tillader et bestemt antal kalorier på selve fastedagene, og det er her, Dodo Kuren skiller sig ud. Opfinderen af kuren, Drew Price, mener nemlig, at mange har svært ved at administrere antallet af tilladte kalorier og derfor lettere falder i. Så i stedet for at tælle kalorier skal du altså faste helt og aldeles i 20-24 timer. Det specielle ved Dodo Kuren er desuden de tre måltider: før-faste-, under-faste- og efter-faste.

Formålet med de tre måltider er:

✔ at få noget i maven uden at overspise.

✔ at sætte fedtforbrændingen i gang uden at miste muskelmasse.

✔ at vænne sig til bedre og nye madvaner. Du bestemmer selv, hvad dine tre fastemåltider skal bestå af. En grundregel er dog, at Før- og Under-Fastemåltidet ikke består af kulhydrater, men af protein, grønsager, god olie og gerne masser af krydderier.

Sådan fordeler du de tre fastemåltider under Dodo Kuren

Fridag (Day Off)
Spis almindelig morgenmad og frokost. Om aftenen skal du forberede kroppen på fasten og derfor spise et såkaldt Før-Fastemåltid: Dette måltid skal du spise mellem klokken 19 og 22 – og kun vand er tilladt til måltidet og senere på aftenen. Derefter begynder din fastedag – smart nok mens du sover. Få opskriften til et Før-Fastemåltid her

Fastedag (Day On)
På selve fastedagen må du slet ikke spise noget mad, men gerne drikke vand, grøn te og en smule sort kaffe uden mælk og sukker. Om aftenen på fastedagen skal du indtage et såkaldt Under-Fastemåltid, men du skal ikke bryde fasten yderligere. Dette måltid spiser du mindst 21 timer og højst 24 timer efter Før-Fastemåltidet aftenen forinden. Hvis du altså indtog dit Før-Fastemåltid klokken 20, skal du have dit Under-Fastemåltid mellem klokken 17 og 20 dagen efter. Få opskriften til et Under-Fastemåltid her

Fridag (Day Off)
Næste morgen skal du spise et Efter-Fastemåltid – som afslutning på fasten. Derefter spiser du igen, som du ønsker. Hvis du skal faste dagen efter, skal du dog huske dit Før-Fastemåltid om aftenen. Få opskriften på et Efter-Fastemåltid her

Ugeplan til Dodo Kuren

Du bør ikke faste mere end tre dage om ugen og altid holde pause mellem fastedagene. Du bør kun følge planen i 8 uger. Skal du tabe dig yderligere derefter, kan du fortsætte med 2 ugentlige fastedage. For at bevare det ønskede vægttab skal du faste 1 dag om ugen fremover.

Søndag – Faste/ON
Mandag – Fri/OFF
Tirsdag – Faste/ON
Onsdag – Fri/OFF
Torsdag – Faste/ON
Fredag – Fri/OF F
Lørdag – Fri/OFF 

Gode råd til dig, der er på Dodo Kuren

✔ Begynd på DODO Kuren en lørdag eller søndag. Du er typisk mindre stresset og kan bedre planlægge din egen dag i weekenden. Hvis du starter kuren en søndag, vil du desuden få to såkaldte fridage, hvor du må spise, hvad du vil, fredag og lørdag, da du kun skal faste tre af ugens dage.

✔ Undgå intensiv fysisk træning på dine fastedage. Let aktivitet er dog helt fint.

✔ Det er vigtigt at planlægge maden til de tre fastemåltider. Det er en fordel at lave dobbeltportioner og spise den samme ret til både ”før-” og ”under-fastemåltidet”. Så undgår du nemlig at lave mad, mens du er sulten.

✔ Forsøg at spise sundt og varieret de dage, du ikke faster, og gå ikke amok i fastfood. Dine fastedage skal netop ikke retfærdiggøre, at du spiser usundt på fridagene.

✔ På fridagene bør du tanke op med varieret mad, der indeholder masser af proteiner, frugt og grønsager. Begræns dit indtag af kulhydrater til en enkelt dag om ugen, medmindre du er meget aktiv.   

✔ Når du føler sult: Vær lidt aktiv, gå en tur, ryd op i skabene eller sortér vasketøjet. Lav en kop grøn te eller en kop sort kaffe og drik det. Snup et glas vand med brus og en skive citron. 

Sådan skal du spise på din fridag (Day Off)

På fridagene må du spise det, du har lyst til. Men sørg for, at det stadig er sundt og varieret.

Sørg altid for at have:

✔ Fuldkornsprodukter, for eksempel brune ris, rugbrød og havregryn.

✔ Nødder, frø, ærter, bønner og linser.

✔ Gode olier.

✔ Fisk, kød og kylling.

✔ Naturel yoghurt med lavt fedtindhold, æg.

✔ Ost, hytteost og kvark.

✔ Frugt og grønsager, frosne bær, hvidløg og krydderier.

Opskrifterne er fra den engelske bog ”The DODO Diet” af Drew Price og koster 169,90 kroner inklusive fragt.
Du kan købe bogen på Saxo.com HER >>

Vil du fortsætte sin slankekur med to ugentlige fastedage? Så kan du overveje 5:2 Kuren.

Den Store 5:2 Guide

8 minimagasiner: 89 kr.
Normalpris: 152 kr. Du sparer 63 kr.

Kom godt i gang med 5:2 Kuren med 8 minimagasiner, som indeholder:
- Guide til 5:2 Kuren
- Kalorietabeller
- Over 70 opskrifter til fastedage og ikke-fastedage

Efter køb sendes hæfterne som pdf til din mail.

 

Køb minimagasiner med opskrifter til 5:2 Kuren

Kun 19 kr. per stk.

I vores slankeguides til 5:2 Kuren får du lækre fasteopskrifter, kalorietabeller og masser af tips og gode råd til dit vægttab.
Køb dem som PDF i Letliv.dk's webshop!

Efter køb sendes hæfterne som pdf til din mail.

Sukkerfri kager og desserter

Normalpris: 40 kr. Din pris: 29 kr.

Har du svært ved at undvære søde sager, så er denne pakke lige noget for dig:
Du får minimagasinerne "Sødt uden sukker" nr. 1 og 2 - med 70 opskrifter på sukkerfri kager og desserter.

Efter køb sendes hæfterne som pdf til din mail.

Læs mere om