Gå til hovedindhold

Få styr på sukkertrangen!

Vi kender alle sukkertrangen, som gør, at vi kaster os over det første og bedste sukkerholdige, vi ser. Men desværre fører et stort sukkerindtag intet godt med sig - især ikke når du er på slankekur og gerne vil tabe dig.

Vi kender alle sukkertrangen, som gør, at vi kaster os over det første og bedste sukkerholdige, vi ser. Men desværre fører et stort sukkerindtag intet godt med sig - især ikke når du er på slankekur og gerne vil tabe dig.

På kort sigt vil sukker give dig et ustabilt blodsukker, som medfører humørsvingninger, en øget risiko for blodpropper og huller i tænderne. På længere sigt er sukkerskavankerne ikke bedre. Du vil blive plaget af topmave, vitaminmangel, øget risiko for diabetes og ikke mindst ekstra kilo på sidebenene.

Få gang i motionen
Næste gang du begynder at fantasere om flødekarameller eller andre usunde sager så skynd dig at hoppe i løbeskoene eller ned i fitnesscenteret. 

Du vil glemme alt om sukkertrangen, men det bedste er, at træning får din krop til at udskille glædeshormonet endorfin - det samme stof som udskilles, når du spiser sukker!

Drop færdigretter
Desuden er det vigtigt at give sine kokke-kundskaber et ekstra tjek. 

Den mest sikre måde at undgå unødvendig sukker er at lave maden selv og ikke vælge den nemme løsning nemlig færdigretterne.

Guf løs af kulhydrater i form af grønsager. Kulhydraterne vil stabilisere dit blodsukker, så du ikke går sukkerkold. 

De gange i løbet af dagen, hvor du plejer at spise sukker, kan du skifte ud med æbler, appelsiner, pærer, kiwi eller anden frugt. 

Skær frugterne i både eller stykker som en frugtsalat, så det tager sig festligt ud. Og smag efter engang, hvor friskt og sødt frugt egentlig smager!

5 tips til at slippe af med sukkerafhængigheden:

1. Spis mere! 
    Hvis du spiser mange små, sunde måltider i løbet af dagen, holder du dit blodsukker stabilt.

2. Læs bagsiden!
Hvis ikke der står ”sukker” på varedeklarationen, så betyder det ikke, at sukker ikke gemmer sig i varen. Sukker har mange dæknavne såsom sucrose, saccharose, dextrose, sirup, lactose, glukose, druesukker, frugtsukker eller maltrose.

3. Snack løs! 
    Sørg for at have lækre, sunde snacks i tasken. Det kan f.eks. være nødder, frugt, gulerodsstave eller rugkiks.

4. Bliv en smart shopper! 
    Handl ind én gang ugentligt og helst når du er mæt. Du bliver på den måde kun fristet af slikhylderne én gang om ugen i stedet for hver eneste dag.

5. Vær opfindsom! 
    Der findes andet end sukker, som kan gøre din mad sødere. Prøv f.eks. vanilje eller kanel. Undersøgelser med type-2 diabetes patienter viser, at kanel har en positiv effekt på blodsukkeret.

Læs mere om