Gå til hovedindhold

Fionas lynkur | 7 simple regler

På 14 dage kan du tabe 5 kilo ved at følge den engelske Fiona Kirks lynkur - blot ved at spise med måde og følge nogle helt enkle regler.

Fionas lynkur

Det kan være svært at spise sundt hver eneste dag og presse træningstimer ind i en i forvejen travl hverdag. Men der er en nemmere måde at smide fedtet omkring taljen, lårene og bagdelen på – uden at sulte sig.

Ifølge den engelske ernæringsekspert Fiona Kirk, der har udviklet en lyn-kur, kan alle i løbet af 14 dage få en bedre fordøjelse, stabilisere blodsukkeret og reducere væskeophobninger i kroppen. Derudover kan du forvente at gå en hel tøjstørrelse ned. Eller tabe op til 5 kilo.

Fiona Kirks siger, at en lyn-kur kræver disciplin, men modsat fleste andre kure, er både smør og chokolade tilladt undervejs. Det hele handler om at spise med måde – og så følge hendes gode råd.

Kostplan til Fionakuren

Fionas simple regler:

Spis morgen, middag og aften:

- Det kan virke indlysende at spise mindre, når du er på kur. Men skærer du for mange måltider væk, er risikoen for, at du ”falder i” og spise usundt, stor. Hvis du derimod sørger for at spise tre hovedmåltider om dagen og supplerer med lette mellemmåltider, vil dit blodsukker være stabilt hele dagen. Dermed undgår du at gå sukkerkold sidst på dagen og om aftenen.

Spis færre fibre:

- Fibre er sunde, men fordøjelsessystemet kan ikke altid følge med, og det resulterer i oppustede maver. Så hold igen.

Spis brød, pasta og kartofler (dog kun hver fjerde dag)

- Du behøver ikke at udelukke de hurtige kulhydrater som brød, pasta, kartofler, bønner, ris og andre kornprodukter, fordi du er på kur. Du skal bare spise dem med omtanke, så du undgår, at din energi dykker for hurtigt og sørge for, at du ikke ”overspiser”.  Spis kulhydraterne i passende mængder hver fjerde dag.

Undgå drikkelse til maden:

- Hvis du drikker under spisningen, tygger du mindre på maden og vil sandsynligvis også spise mere. At tygge maden grundigt, er med til at give en god fordøjelse og dermed er det nemmere at tabe dig.

Spis frugt:

- En sund slankekur bør altid indeholde frugt, der er en god kilde til vitaminer og mineraler. Frugt og bær fra tempererede lande påvirker blodsukkeret mindst. (for eksempel æbler, pærer og appelsiner) Eksotiske frugter giver oftest større blodsukkerstigning (for eksempel ananas, mango og Papaya) Generelt indeholder meget modent frugt mest frugtsukker, der kan påvirke vægttabet.

Nyd din chokolade:

- God kvalitetschokolade indeholder en række effektive antioxidanter, som beskytter kroppen mod sygdom. Chokolade er for eksempel med til at gøre det skadelige LDL-kolesterol mindre farlig. Det skal være den mørke chokolade, der har et højt indhold af kakao. Lys chokolade indeholder alt for meget mælkefedt og sukker.

Spis smør:

Der er opstået en vis enighed om, at vi har brug for mættet fedt i vores slankekure for at styrke knoglerne, opnå en god effekt på kolesterolet og ikke mindst for at sætte forbrændingen i gang.  Vi skal ikke have for meget, men det rene smør er tilbage. Så de forskellige blandingsprodukter kan du godt lade stå på hylden i supermarkedet.

Kilde: express.co.uk
 

Opskrift til Fionakuren

LÆS OGSÅ: De seks nemme måder at holde kuren

Du kan læse meget mere om Fiona Kuren i bogen ”2 weeks in the Super Fast Lane” af Fiona Kirk

Få 1 måneds gratis adgang til massevis af blade

Artiklen indeholder affiliatelinks.