Gå til hovedindhold

Forskere troede at sukker var sundt

I 1970’erne viste studier, at mennesker ikke blev overvægtige eller fik hjertesygdomme af at spise kulhydrater som eksempelvis sukker. Det skriver Videnskab.dk

I 1970’erne viste studier, at mennesker ikke blev overvægtige eller fik hjertesygdomme af at spise kulhydrater som eksempelvis sukker. Det skriver Videnskab.dk

Der er blevet forsket i kost og ernæring i mange år, men desværre er det ikke alle undersøgelser, der er kommet vores sundhed til gode.

Fra omkring midten af 1900 tallet kom de første forskningsresultater, der viste, at fedt i kosten var sundheds fjende nummer et. Fedtet var jo fyldt med masser af kalorier, som gjorde os fede. Yderligere så det ud til, at et øget indtag af fedt kunne være en plausibel forklaring på det stigende antal af hjertekarsygdomme, der ramte de vestlige lande i begyndelsen af 1900 tallet.

Fedt fik derfor et mere og mere blakket ry, og i slutningen af århundredet var fedtet erklæret for skurken, og en sund kost blev derfor ensbetydende med en meget mager kost.

Du har ikke brug for kulhydrater

Menneskekroppen kan ikke danne fedt

I 1970’erne konkluderede svenske forskere fejlagtigt, at menneskekroppen ikke kunne omdanne kulhydrater til fedt. Derfor måtte overvægt stamme fra indtagelsen af fedt gennem kosten. Ifølge denne forskning, kunne man derfor hverken blive overvægtig eller få fedtstoffer i blodet af at spise kulhydrater.

Ifølge Birger Svihus, der er professor ved Universitetet for miljø- og biovidenskab, så er denne fejlagtige konklusion - et af de største tab i moderne ernæringsforskning.

Sukker var godt

Flere undersøgelser viste efterfølgende, at alle former for kulhydrater, også sukker, havde en mere mættende effekt end alle andre næringsstoffer, og man kunne derfor ikke få for meget af det. Også den danske forsker Arne Astrup har bidraget til fejlagtige kostanbefalinger. Baseret på antagelsen af, at kulhydrater mætter bedre og dæmper spiselysten, konkluderede han derfor i 1995, at et højt antal kulhydrater i kosten var vigtigt for at holde den slanke linje.  

De fejlagtige forskningsresultater blev til kostråd som almindelige mennesker tog til sig og levede efter, men desværre har det vist sig at forskerne tog fejl.

Kulhydrater kan godt omdannes til fedt

- Senere forskning har vist, at kroppen absolut kan omdanne kulhydrater til fedt, siger Svihus. Og - nogle data tyder på, at der er stor forskel mellem individer, men i de mest imponerende tilfælde har folk omdannet op til et halvt kilo kulhydrater til fedt om dagen.

Samtidig visere nyere forskning at fedt ikke altid er skadeligt, og at fedtkilder som olivenolie og fed fisk er direkte gode for helbredet. 

Læs også: Smør er ikke usundt alligevel

Hvad må vi egentlig spise?

At sukker og kulhydrater fra hvidt brød, pasta og lignende er skadeligt for både vægten og helbredet er blevet bevist, men vi har stadig godt af de kulhydrater, der for eksempel findes i grøntsager og groft brød. Og selv om nogle fedtkilder er gode for os, så hersker der stadig uenighed om hvorvidt mættet fedt er sundhedsskadeligt.

En varieret kost er derfor altid vejen frem og Svihus pointerer også, at ”når du har energibalancen, nærmer du dig under alle omstændigheder en god diæt.” For når du indtager det samme antal kalorier som du forbrænder, så forbrændes både fedtet og kulhydraterne, i stedet for at blive til fedt på kroppen.

Kilde: Videnskab.dk