Gå til hovedindhold

Frugt kan ødelægge dit vægttab

Mange tror fejlagtigt, at frugt kun er sundt. Det er ikke rigtigt. Hvis du spiser for meget frugt, kan det faktisk gå hen og vælte et vægttab

Mange tror fejlagtigt, at frugt kun er sundt. Det er ikke rigtigt. Hvis du spiser for meget frugt, kan det faktisk gå hen og vælte et vægttab.

Det skyldes, at der er en del sukker i frugt. Og selvom frugtsukker er bedre end almindeligt hvidt sukker, så feder begge typer desværre lige meget.

Det anbefales derfor, at det daglige forbrug ikke overstiger 3-400 g. Det er en generel anbefaling, og det skyldes, at hvis du har en hårfin balance i forhold til dit vægttab, så er det også de hurtige kulhydrater, der må spares lidt på.

Men som med så meget andet i kosten er det individuelt, og det afhænger af, hvor meget du forbrænder i løbet af en dag.

Spis forskellige slags frugt og grønt

Du kan aldrig spise for mange grøntsager. De er fulde af fibre og gode vitaminer og mineraler. Et godt fif er at gå efter at spise mindst 500 g om dagen og gerne flere.

For at være sikker på, at du får nok grøntsager, skal disse helst på menuen to gange om dagen. Jo flere fibre, der gemmer sig i dine grøntsager, jo mere tæller de i regnskabet, og jo flere forskellige farver du vælger, jo flere antioxidanter får du i kosten.

 

Eksempler på de bedste typer er fx: Porre, pastinak, gulerod, rosenkål, grønkål og broccoli – altså især vintergrøntsagerne som vi kommer tæt på nu.

Det er godt at spise både frugter og grønsager – og spise mange forskellige slags. Det er sandsynligvis samspillet mellem vitaminer, mineraler og andre stoffer i frugt og grønt, der har en forebyggende effekt.
 
Men pas på at mængden af frugt ikke bliver for stor. Det giver hurtigt for mange kalorier og ødelægger dit vægttab.

 

Læs mere om