Gå til hovedindhold

Giv slankekuren ferie – og hold vægten

Lad sommeren blive en ren nydelse. Drop slankekuren, spis godt – og find nye vaner
Lad sommeren blive en ren nydelse. Drop slankekuren, spis godt – og find nye vaner, der vil hjælpe dig med at holde vægten langt ind i efteråret.

Nogle gange har kroppen brug for at få optanket energi og koble fra alt – fra krævende job og stresset hverdag til den nagende fornemmelse af, at du burde begynde at træne eller tabe dig. 

Sommeren er det ultimative tidspunkt til at genstarte kroppen. Nyd, slap af og se sommeren som en chance for at lade op efter et travlt forår. Slæk lidt på kravene til dig selv, og skab en distance til alt det, der har været.

Drop slankekuren

Lige når det kommer til slankekure, mener mange diætister, at vi bør afdramatisere det her med, hvad vi putter i munden. Tænk ikke så meget over, hvad du spiser. Ignorér, at det bliver for meget af det gode i et par dage. Så længe du for det meste spiser god mad, vil intet blive ødelagt af, at du skejer ud nogle gange. At droppe slankekuren i ferien behøver ikke at betyde, at du tager på i løbet af sommeren. Tværtimod.

At være på kur betyder ofte et lavt energiindtag og en kost, hvor kroppen ikke får de næringsstoffer og den energi, den har brug for. Det kan føre til, at man taber styrke, og spontane aktiviteter udebliver. Man bevæger sig ikke ud over det, der er strengt nødvendigt, og slæber sig i princippet igennem hverdagen. Det vil ikke få dig til at tabe dig.

Hold kun slankekuren hver anden uge

I stedet skal du give kroppen energi, så du kan holde dig i gang.

At spise god mad, som giver dig energi, er godt for hele kroppen og også for vægten. Så vil du kunne overskue at træne på en effektiv måde. Og når du spiser nærende mad i moderate mængder, er der indimellem plads til både vin og snack.

Så ignorér slankekuren, den holder sjældent i længden alligevel.

Brug fornuften

Nu er det ikke meningen, at du skal slippe bremsen helt og bare give los med maden gennem hele sommeren. Tanken er, at du skal finde en balance.

Prøv at finde en kostsammensætning, som du kan leve med i lang tid fremover. Se det som en start på noget nyt og holdbart – og ikke noget med en begyndelse og en slutning. Med sund fornuft kommer man langt.

Spis grillet mad, spis sovs til og spis dessert, men gør det på et rimeligt niveau, så vil det med garanti lykkes for dig at holde vægten hen over sommeren. Og fortsætter du i samme spor i efteråret, vil du aldrig mere være nødt til at tælle kalorier. n

Derfor kan et stykke chokoladekage være godt for din slankekur

Derfor skal du droppe kuren

Du slipper for at tænke på mad hele tiden

Når man gerne vil tabe sig, bliver det hurtigt sådan, at alt handler om kalorier. Ved at droppe slankekuren kan du få et sundere forhold til mad.

Du mindsker din vægt-stress

Følelsen af at ”jeg burde tabe mig” kan være stressende. Ved at fjerne den kan du slappe af på en anden måde. Stress er i det hele taget skidt i forhold til vægten.

Du har mere overskud
Ved at lade være med at holde igen med maden får du mere energi i dig, som gør, at du kan overkomme mere.

Suzy tabte 40 kilo og opfandt slankekuren Sense

3 trin til en sund sommer

1. Tænk dig om – og tænk langsigtet

For at få en god start er det vigtigt at slippe alle dine negative tanker om mad. Prøv at give slip på tanker som, at det er dårligt at spise for meget, eller at du skal begynde at spise sundere. Nu skal du finde et forhold til mad, som gør, at du har det godt – og som holder i længden.

Tænk eksempelvis sådan her:

Mad er positivt: Det er godt, og det giver mig energi.

Der findes ingen fejl i forhold til mad.

At springe måltider over eller skære massivt ned på kalorier hjælper mig ikke. Tværtimod. Jeg har brug for mad for at have det godt.

Anna var afhængig: Jeg tænkte på sukker altid

2. Spis god basismad

Sats på nærende mad, der mætter godt.

Brug grøntsager, bønner, linser og ærter som base – fyld derefter på med proteiner i form af eksempelvis æg, kylling eller fisk. Snack nødder eller frø, og brug sunde olier i madlavningen.

God basismad:

  • Grøntsager, f.eks. broccoli, blomkål, squash, spinat osv.
  • Bønner
  • Linser
  • Ærter
  • Quinoa
  • Olier, f.eks. olivenolie
  • Fjerkræ, f.eks. kylling og kalkun
  • Kød
  • Fisk
  • Skaldyr i alle former
  • Æg
  • Mejeriprodukter
  • Nødder og frø

Søde sager uden sukker og mel

3. Find balancen

O.k., nu har du forhåbentlig en mere positiv indstilling til mad – og har fundet fødevarer, der er gode for dig og din krop. Så handler det om at komme i balance på alle niveauer.

Et eksempel er at komme fra den såkaldte ”alt eller intet”-mentalitet, som desværre er meget almindelig i forbindelse med mad. At du f.eks. har det dårligt, fordi du har spist usundt i et par dage, eller at dagen er ødelagt, fordi du fik kage til eftermiddagskaffen. Alt dette er helt o.k.

Vær god ved dig selv, det vil komme dig til gode i det lange løb.

Et andet vigtigt aspekt er at lytte til dig selv og din krop. Hvad får dig til at føle dig godt tilpas? Dit eget velbefindende er meget vigtigt, når det handler om at finde balance.

Kilde: Diætist Anki Sundin

Test dig selv: Er du afhængig af sukker

Læs mere om