Gå til hovedindhold

Giv slip på de dårlige vaner - og tab dig!

Kører du også gang på gang fast i dine forsøg på at slanke dig? Så skal du måske se dine vaner efter i sømmene. Læs med, og bliv klogere her.

Giv slip på vanen

Har du forsøgt at tabe dig før uden held, så er det måske ikke så meget den mad, du spiser, som mængderne og måden du tænker om maden, der er en barriere. Pas på, for hvis du ikke giver slip på gamle vaner og fælder, så risikerer du igen at lide nederlag og blive fanget af dine gamle mønstre.

Vi nedstammer jo fra aberne, og måden de fanges på i Indien giver et fingerpeg om, hvilke psykologiske faktorer der er på spil, når det gælder vanens magt. Aberne indfanges nemlig i en kurv med et smalt hul, så aben lige netop kan få sin hånd ind i kurven. Inde i kurven er der fastgjort en skrællet banan. Aben stikker hånden ind for at gribe bananen, og den bliver fanget, fordi den ikke vil give slip på bananen igen. Hvis den giver slip på bananen, kan den trække hånden ud og være fri, men det gør den ikke.

På samme måde holder vi mennesker os selv fast i indgroede vaner, antagelser og blokeringer, så vi har svært ved at komme fri af det, vi gerne vil ud af. Vi holder indædt fast i gamle mønstre, resultaterne udebliver, og vi forstår ikke, hvorfor der ikke sker noget. Overvej hvad det er, du holder fast i, og som forhindrer dig i at sætte dig fri til at gøre det, du ønsker dig, f.eks. vægttab. (AWR)

Læs også: Så nemt slipper du af med dårlige vaner

Vigtig viden om vægttab

  • Der er kun plads til at spise lidt til hvert måltid, når du vil tabe dig.
  • Undlad alkohol. Der er ikke plads til vin og øl i kalorieregnskabet, hvis du skal have alle nødvendige næringsstoffer.
  • Projekt vægttab er lige så krævende som at træne til en maraton. Det vil komme til at gøre ondt.
  • De første uger vil du føle sult, for maven skal vænne sig til de mindre mængder.
  • Sultfølelsen er dit tegn til dig om, at du er på rette vej. Følelsen af sult skal minde dig om det positive, du er i gang med – sultfølelsen er altså positiv og ikke noget farligt eller ubehageligt.
  • Tænk på, hvordan det bliver for dig, når du kommer ud på den anden side.
  • Pas på med at bilde dig ind, at når bare du spiser sundt, så kan du tillade dig at spise mere.
  • Drik danskvand med hyldeblomst light i, hvis du trænger til noget sødt.
  • Sørg for at din mad smager af noget, for det giver de sparsomme kalorier en bedre mæthedsfylde.
  • Mærk, at du er glad, når du taber dig og ikke, når du tager en ekstra bid. (AWR)

Læs også: Pift dit vand op med god smag