Gå til hovedindhold

God fordøjelse - sådan gør du

Sådan optimerer du din fordøjelse

Årsagen til, at man har dårlig fordøjelse, er vidt forskellig fra person til person. Det, der giver mig en god fordøjelse, kan være det, der giver dig en dårlig fordøjelse.

 

Sådan optimerer du din fordøjelse
 

Har du store fordøjelsesproblemer, anbefaler jeg på det kraftigste, at du konsulterer en kostvejleder med speciale i fordøjelsesproblemer.

Ellers kan du selv eksperimentere med at optimere din fordøjelse ved at tjekke, om du gør følgende:

• Drikker en tredjedel af din kropsvægt i deciliter vand dagligt (60 kilo = 20 deciliter).

• Ikke drikker for meget vand til måltiderne.

• Tygger maden, så den er flydende, før du synker den.

• Sidder ned og spiser din mad.

• Laver ikke andet end at spise, når du spiser.

• Spiser regelmæssige måltider fordelt over hele dagen.

• Spiser aftensmad, senest tre timer inden du går i seng

• Spiser grøntsager, fedt og proteiner i hvert måltid.

• Spiser lidt eller intet brød – og når du gør, er det af den meget grove slags.

• Spiser lidt eller intet pasta – og når du gør, er det af den meget grove slags.

• Undgår slik, sodavand, billig juice, is og billig chokolade.

• Undgår alkohol i det daglige – ellers maksimalt fire genstande på en aften.

• Spiser varieret og undgår at spise ensidigt.

• Spiser tilstrækkeligt med fedt.

• Spiser tilstrækkeligt med grøntsager.

• Sover nok og godt nok.

• Undgår langvarige stressede perioder.

 

 

Læs mere om